Juhani Tamminen kertoo C Moren Tamin 50 jääkiekkovuotta -sarjassa oman näkemyksensä median roolista jääkiekon nousussa Suomen seuratuimmaksi urheilulajiksi.
Pelaajana, valmentajana ja tv-kommentaattorina pitkän uran tehnyt Tami tunnetaan prinsiipeistään. Jääkiekkonäytelmässä rooleja on Tamin mukaan viisi: 1) kannattajat, 2) media, 3) tuotepäälliköt eli seurojen toimitusjohtajat ja valmentajat 4) pelaajat ja 5) johto.
- Media on oleellinen osa tätä peliä, kun me haluamme tehdä tätä ihmisille, koska siellä ne meidän maksajat on. Media on yhdysside meidän tekijöiden ja kannattajien välillä, Tami toteaa.
Jääkiekko on noussut Suomessa valtalajiksi erityisesti 1995 maailmanmestaruutta seuranneen buumin johdosta, mutta Tami korostaa jääkiekon erityisen mediasuhteen alkaneen jo hänen omina peliaikoinaan.
- Jääkiekko on yksi urheilulaji, joka saa kiittää pitkälti mediaa, koska me olimme niin onnekkaita, että jääkiekon MM-kisoja ruvettiin televisioimaan jo 1960-luvun lopusta saakka. Ja sillä oli mieletön populariteetti. Jo 1970-luvun alussa Suomi käytännössä pysähtyi, kun jääkiekon MM-kisojen Suomi-Ruotsi-otteluita seurasi yli miljoona katsojaa, Tami toteaa.
Katso jutun pääkuvan videolta, mitä mediaan suhtautuminen Tamin mielestä jääkiekon pelaajilta, valmentajilta ja seurajohtajilta vaatii. Suorasanaiseen tyyliinsä Tami myös kertoo, mitä mieltä hän on median suunnalta saamastaan kritiikistä.