Tampereen vetovoima jatkuu tänäkin vuonna ja asuntoja katsotaan reippaasti enemmän kuin viime vuonna. Liikennöinnin juuri aloittaneella ratikalla on oma myötävaikutuksensa kaupungin kiinnostavuuteen.
Tampereella myytäviä asuntoja on katseltu tänä vuonna 20 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.
Tahti näyttää jopa kiihtyvän, sillä heinäkuussa tamperelaista asuntoa etsittiin 23 prosenttia enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Lukemat ovat Oikotie Asuntojen hakupalvelusta.
Julkaistut luvut tarkoittavat todennäköisesti sitä, että Tampereelle muutetaan lähitulevaisuudessakin verrattain vilkkaasti, arvioi Oikotie Asuntojen johtaja Anna Leinonen.
– Lukemat ovat erittäin kovia, kun huomioidaan, että Tampere oli tietysti jo entisestään iso kaupunki ja vilkas asuntomarkkina.
– Kun haut ovat nyt noin kovalla tasolla, on hyvin oletettavaa, että haut johtavat myös asuntokauppoihin”, Leinonen toteaa tiedotteessa.
Omakoti- ja rivitaloasunnot kiinnostavat
Viime vuonna Tampere keräsi kaikista Suomen paikkakunnista selkeästi eniten muuttovoittoa, 2 094 uutta asukasta.
Tammikuun alun ja maaliskuun lopun välisenä aikana muuttovoitto muualta Suomesta oli 388 ihmistä.
Se oli liki 200 ihmistä enemmän kuin toiseksi suurimman muuttovoiton vuosineljänneksellä keränneellä Sipoolla.
Tampere on ollut tänä vuonna yliopistokaupungeista ainoa, joka on saanut muuttovoittoa Suomen sisäisessä muuttoliikkeessä.
Oikotie Asuntojen mukaan kysyntää on kaikista talotyypeistä, mutta omakotitalojen ja rivitalojen kysyntä omalla pihalla on erityisen vahvaa. Tämä trendi on jatkunut koko vuoden.
Suomalaiset nimesivät Tampereen suosikkikaupungikseen Oikotien toukokuussa tekemässä kyselytutkimuksessakin. 23 prosenttia suomalaisista valitsisi muuttokohteekseen Tampereen.
Ero muualle on melko selkeä, sillä kakkossuosikin Helsingin kannatus on 18 prosenttia. Kolmossuosikki muuttokohteeksi on Turku 13 prosentilla ja nelossuosikki Oulu 10 prosentilla.
Kyselytutkimukseen vastasi 1 002 suomalaista.
Ratikalla on vaikutusta
Tampereen raitioliikenne, kaupalliselta nimeltään Tampereen Ratikka, aloitti liikennöinnin elokuun 9. päivänä.
Matkustajaliikenne käynnistyi maanantaiaamuna kahdella linjalla: linjan 3 vuorot lähtivät Hervannan kampukselta, Hervantajärveltä ja Pyynikintorilta, ja linjan 1 vuorot Kaupin kampukselta ja Sorin aukiolta.
Lue lisää: Tänään se tapahtuu! Tampereella raitiovaunu aloittaa virallisen liikennöinnin
Raitioliikennehanke on tunnetuin osa Tampereen viime vuosien kaupunkikehitystä. Projekti aloitettiin keväällä 2017. Töiden piti valmistua alun perin vuonna 2022.
Myös hankkeen tavoitekustannus alitetaan tämänhetkisen tiedon mukaan 34 miljoonalla eurolla.
– Ratikka on merkittävä askel Tampereelle. On varmaa, että sillä on monia myönteisiä vaikutuksia, sanoo Leinonen.
– Siksi on myös selvää, että ratikan reitin alueiden asuntojen hintataso nousee. Se kannattaa huomioida, kun hakee Tampereelta omistusasuntoa.
Oikotien datasta näkee, että kaupungin kiinnostavimmat alueet ovat tällä hetkellä Pyynikinrinne, Hervanta, Kaleva, Kyttälä, keskusta, Rahola, Härmälä, Linnainmaa, Pyynikki ja Annala.
Raitioliikenteen vaikutuksen voi tulkita Leinosen mukaan näkyvän, sillä Tampereen vetovoimaisimpien alueiden kärkikymmenikkö oli viime vuonna erilainen.
– Tuolloin vetivät eniten Hervanta, Vuores, Pyynikinrinne, Pyynikki, Kyttälä, Kaleva, Petsamo, Armonkallio, Pyynikinrinteen toinen osa ja Kaukajärvi.