Tampereelle rakennetaan raitiotie. Kaupunginvaltuustossa syntyi myönteinen päätös noin kuuden tunnin maratonistunnon jälkeen.
Ratikan vastustajilta kuultiin valtuustossa varsin värikkäitä lausuntoja kokouksen aikana. Lopulta kaupunginvaltuustossa päästiin äänestämään. Ratikkahanke äänestettiin läpi äänin 41–25. Yksi äänesti tyhjää.
Valtuuston asialistalla ei ollut tänään muuta käsiteltävää.
Raitiovaunun vastustajat olivat huolissaan muun muassa korkeista kustannuksista sekä siitä, miten vaunu pärjäisi talvikeleillä. Myös hiljaisen raitiovaunun pelättiin aiheuttavan vaaratilanteita kuulovammaisille.
Valtuuston puheenjohtaja Sanna Marin syytti ratikkahankkeen vastustajia viivyttelystä, koska vastustajien puheenvuorot toistivat itseään, ja asiasta äänestäminen viivästyi tunneilla.
Raitiovaunun kustannusarvio on hieman yli 330 miljoonaa euroa. Rakentaminen alkanee jo ensi vuonna. Suunnitelmien mukaan Tampereelle olisi tulossa alkuvaiheessa 23,5 kilometriä raidetta.
Myös naapurikunnat Pirkkala, Ylöjärvi ja Kangasala ovat olleet kiinnostuneita ulottamaan raitiotien omille alueilleen. Suunnitelmien mukaan tamperelaiset pääsisivät ratikan kyytiin 2021.
Vaunut Tampereelle on määrä tilata Transtechiltä Kajaanin Otanmäestä. Muun muassa Helsingin kaduilla kulkee parhaillaan kainuulaistehtaan Artic-raitiovaunuja.
Kaupunginvaltuuston kokous herätti runsasta keskustelua muun muassa Twitterissä. Kokousta seurasi myös kaupungin livelähetyksen kautta lähes 42 000 katsojaa.