Tanskalainen sähköautojen yhteiskäyttöpalvelu Green Mobility suunnittelee laajentavansa toimintaansa Helsinkiin yhteensä 200 sähköautolla.
Toiminnan on tarkoitus alkaa Helsingissä syksyllä. Yhtiö näkee, että Helsinki on sille oiva laajennuskohde, koska Helsingin kaupungilla on voimakkaat ilmastotavoitteet. Helsingin tavoitteena on olla hiilineutraali kaupunki vuoteen 2035 mennessä.
Yhtiöllä on suunnitelmissa tuoda autoja mahdollisesti myös Espooseen ja Vantaalle vuoden 2021 aikana.
Tanskassa huristelemaan pääsee jopa 27 sentillä
Green Mobilityn toimintaperiaate on minuutti- ja pakettihinnoittelu. Yhtiö kertoo verkkosivuillaan, että esimerkiksi Tanskassa minuuttihinta auton käyttöön on 4 Tanskan kruunua eli noin 0,54 euroa. Etukäteen maksetut ajominuutit ovat edullisempia, ja halvimmallaan niin sanotuilla prepaid-minuuteilla pääsee autoilemaan noin 27 sentillä.
Pakettihinnat Tanskassa ovat kolmesta tunnista seitsemään päivään. Kolmen tunnin pakettihinta, joka sisältää 100 ajokilometriä, maksaa noin 37 euroa. Viiden tunnin paketti, joka sisältää 150 ajokilometriä, on hinnaltaan noin 40 euroa. Päiväksi auton saa käyttöönsä noin 66 eurolla, sisältäen 200 km. Seitsemän päivän paketti, joka sisältää 1000 km, maksaa noin 335 euroa.
Yhteiskäyttöautoja tulee ja menee
Yhteiskäyttöautoilun historia Suomessa on synkkä, sillä Suomen suurin yhteiskäyttöautopalvelu, pääkaupunkiseudulla toiminut DriveNow, lopetti toimintansa Suomessa keväällä 2020.
Yhteiskäyttöautoja on kuitenkin saatavilla edelleen pääkaupunkiseudulla. Tällä hetkellä yhteiskäyttöautoja tarjoavat ainakin 24Go-palvelu sekä Omago Alueauto. 24Go-palvelu perustuu minuuttihinnoitteluun ja yksi ajominuutti maksaa 0,47 euroa.
Omago Alueauto -palvelu toimii minuuttihinnoittelun sijaan kuukausimaksun ja tuntihinnoittelun yhdistelmällä. Jäsenmaksu on 30 euroa kuukaudessa ja auton käytön hinta on kuusi euroa tunnilta. Auton käyttövuoro varataan etukäteen kalenterista tai sen voi ottaa käyttöönsä heti, jos alueella on vapaita autoja.
Alueautoja on tällä hetkellä tarjolla Alppiharjussa, Eirassa, Etu-Töölössä, Kampissa, Katajannokalla, Kruunhaassa, Kalliossa, Lauttasaaressa, Roihuvuoressa, Ullanlinnassa ja Vallilassa. Tulevaisuudessa yhtiön on tarkoitus laajentaa palveluaan Etelä-Haagaan, Munkkiniemeen, Ruskeasuolle ja Taka-Töölöön. Alueelle hankitaan auto, kun alueella on vähintään 10 rekisteröitynyttä käyttäjää.
Yhteiskäyttöautoilla vaikeaa Suomessa
Nesteen viime kesänä toteuttaman kyselyn perusteella yhteiskäyttöautoilla on ollut vaikeuksia saavuttaa jalansijaa Suomessa. Kyselyyn vastanneista autoilijoista ainoastaan seitsemän prosenttia oli kiinnostunut yhteiskäyttöautoista, kun edellisvuonna luku oli 15 prosenttia.
Saksassa, Sveitsissä, Tanskassa ja Venäjällä yhteiskäyttöautoilu on Nesteen mukaan selkeästi kasvava trendi. Moskovassa yhteiskäyttöautoja käytetään toiseksi eniten koko maailmassa.
– Naapurimaissamme suosio vaihtelee ja aika näyttää, mihin suuntaan tilanne meillä Suomessa kehittyy, sanoo Nesteen Marketing & Services -liiketoiminta-alueen markkinointijohtaja Mika Hyötyläinen.