Uusi yhteiskäyttöautokonsepti rymistelee Helsinkiin, tavoitteena 60 autoa jo tänä vuonna – näin yritys aikoo välttää surullisenkuuluisan DriveNow:n kohtalon
Alueauto ei pelkää surullisenkuuluisan DriveNow-yhteiskäyttöautopalvelun kohtaloa.
Helsingissä on tänä vuonna aloittanut uusi yhteiskäyttöautokonsepti nimeltä Alueauto. Alueauto on yhteiskäyttöautoyritys Omagon:n laajennus DriveNow-palvelun jättämään tyhjiöön yhteiskäyttöautomarkkinoilla.
Alueauton toimintaperiaate on roundtrip-malli eli edestakainen malli. Auto otetaan käyttöön tietyltä alueelta ja se palautetaan käytön päätyttyä samalle alueelle. Jos autolla lähdetään ajamaan vaikkapa Kampista, autoa ei voi jättää ajon päätyttyä Kallioon, vaan se palautetaan lähtöalueelle.
Valtteri Tahkola Omagolta kertoo, että Alueautoja tuodaan Helsinkiin nyt muutaman auton viikkovauhtia. MTV Uutiset oli vastaanottamassa tällä viikolla uutta yhteiskäyttöautoa Helsingin Etelä-Haagaan. Etelä-Haagaan saapuva auto on 17 Helsingissä operoiva viisiovinen Volkswagen Polo -merkkinen auto. Voit katsoa yllä olevalta videolta, kun toimittaja Carlos Sunila hyppää auton rattiin.
Alueauto perustuu kuukausimaksun ja tuntimaksun yhdistelmään. Käyttäjä maksaa 30 euron kuukausimaksua jäsenyydestä. Yhden tunnin ajo maksaa 6 euroa, sisältäen polttoaineet ja vakuutuksen. Halutessaan 1000 euron omavastuuta voi pudottaa 250 euroon neljän euron lisämaksulla.
Ei ainoaa laatuaan
Yhteiskäyttöautoilun historia Suomessa on synkkä, sillä Suomen suurin yhteiskäyttöautopalvelu, pääkaupunkiseudulla toiminut DriveNow, lopetti toimintansa Suomessa keväällä 2020. Toiminta lopetettiin kannattamattomana, ja 150 Bemaria vedettiin pois pääkaupunkiseudun kaduilta.
Tahkola kertoo, ettei DriveNow:n kohtalo pelota kempeleläislähtöistä yritystä.
– Ei oikeastaan, sillä meillä on mietitty konsepti hirveän käyttäjälähtöisesti. Pystytään tarjoamaan koko autoilun palvelut, meillä on myös vuokra-autoja ja pystytään siten ratkaisemaan kaikki autoilun haasteet yhdellä palvelulla. Ehkä tämä on (luotu) myös paremmin korvaamaan omaa autoa, meidän autoillamme käydään kaupassa ja huonekaluliikkeissä, kuten omalla autolla, Tahkola kertoo MTV Uutisten haastattelussa.
Omagon Alueauto ei ole ainoa pääkaupunkiseudulla toimiva yhteiskäyttöautopalvelu. Nykyisin pääkaupunkiseudulla toimii myös 24Go-palvelu, jonka hinnoittelu perustuu minuuttihinnoitteluun ja yksi ajominuutti maksaa 0,47 euroa. 24Go-palvelussa ei ole kuukausimaksua.
Muitakin hamuajia markkinoille on tulossa, sillä tanskalainen yhteiskäyttöautopalvelu Green Mobility suunnittelee laajentavansa toimintaansa Helsinkiin yhteensä 200 sähköautolla tänä syksynä. Green Mobilityn toimintaperiaate on minuutti- ja pakettihinnoittelu. Omago Alueauto luottaa omaan asiakaskuntaansa, eikä pidä uutta palvelua uhkana, Tahkola kertoo.
– Kysyntä on sen verran kovaa, että en usko, että yksittäinen eikä useampi toimija rupea syömään toistensa markkinaa, sillä täällä riittää otettavaa kaikille. Emme me näe uhkana, vaan enemmänkin mahdollisuutena, että koko ala kasvaa ja sitä kautta myös me hyödymme, Tahkola toteaa.
Tapahtuuko nyt käänne?
Valtteri Tahkola Omgolta kertoo, että yrityksellä tulee olemaan 40 autoa syyskuuhun mennessä Helsingissä. Alueauton tavoitteena on kasvattaa autovalikoimaa 60 autoon loppuvuoden aikana.
Yrityksen tarinaa on mielenkiintoista seurata, sillä yhteiskäyttöautoilla on ollut vaikea saavuttaa jalansijaa Suomessa. Esimerkiksi Nesteen viime kesänä toteuttamaan kyselyyn vastanneista autoilijoista ainoastaan seitsemän prosenttia oli kiinnostunut yhteiskäyttöautoista, kun edellisvuonna luku oli 15 prosenttia.
Saksassa, Sveitsissä, Tanskassa ja Venäjällä yhteiskäyttöautoilu on Nesteen mukaan selkeästi kasvava trendi. Moskovassa yhteiskäyttöautoja käytetään toiseksi eniten koko maailmassa.
Yhteiskäyttöautoille kulunut kevät ja kesä on ollut otollista aikaa, sillä koronavirus on ajanut ihmiset pois julkisista liikennevälineistä. Esimerkiksi vuokra-autojen kysyntä on kasvanut Suomessa räjähdysmäisesti. Onko nyt tapahtumassa käänne yhteiskäyttöautoilun suhteen, kun ihmiset etsivät vaihtoehtoisia tapoja liikkua? Aika näyttää, mihin suuntaan ala kehittyy.
Uusimmat
-
08:00
Vakava lemmikkiruokakohu ei johtanut "herätykseen" EU:ssa – Musti Groupin ruokakohun jälkipyykki jäi vähäiseksi
-
07:36
Puolustusministeri Häkkänen Uutissuomalaiselle: Reservi-ikää tullaan nostamaan
-
07:30
Karri Kivi "monttu auki" SM-liigasensaatiosta – yllätys koitti myös helsinkiläisessä kaupassa
-
07:27
Kelan mielenterveysperusteiset etuusmenot kasvaneet sadoilla miljoonilla euroilla
-
07:22
Nämä osat eläimistä eivät kelpaa suomalaisille, joten pian niitä viedään Kiinaan: "Herkkua siellä"
-
07:09
Trump valitsi Liittovaltion tietoliikenneviraston johtajan
-
07:04
Onko Ronnie O'Sullivan jo valmis eläkkeelle? Suomen snookertietäjät tiukkana: "Helppo survaista"
-
07:02
Risteilyalus kallistui 45 asteen kulmaan Teneriffalla – paniikki ja tuho käytävillä tallentui videolle
-
06:52
Lauri Markkanen peliaikakunkku, Utah hävisi
-
06:40
Carolinan vahva meno jatkuu – Wayne Gretzkyn ennätys todellisessa vaarassa
-
06:32
Kirja-arvio: Yksinvaltius on Venäjällä sitkeämmässä kuin uskomme – Aleksei Navalnyi eli erikoisen elämän, mutta yksi päätös ihmetytti kaikkia
-
06:28
Kommentti: Suomalainen pakkoavioliitto alkaa masennusdiagnoosista
-
06:23
NHL:ssä mäjähti iso pelikielto
-
06:11
Asukkaat raivostuivat, kun jätelaitospalo savutti taas myrkkyjä ympäristöön useita päiviä: "Meidät on jätetty yksin"
-
06:05
G20-huippukokous alkaa Brasiliassa – tämän takia Putin ei voi osallistua
-
06:02
Kauhuerikoiskoe edessä: MM-rallitähtien varottava sanojaan – "Osa paikallisista oli vihaisia"
-
05:51
Kansainvälinen sotaharjoitus alkaa – tuo Suomeen Yhdysvaltain merijalkaväkeä
-
05:51
Koulukotikohu vain yksi esimerkki: Asiantuntija kertoo, millainen korruptio jää Suomessa pimentoon
-
05:38
Kiina tukee Venäjän hyökkäyssotaa yhä suoremmin – ulkoministerit koolle Brysselissä
-
23:40
Media: Israel iski islamistiryhmän tiloihin Beirutissa
-
Lataa lisää