Uusi yhteiskäyttöautokonsepti rymistelee Helsinkiin, tavoitteena 60 autoa jo tänä vuonna – näin yritys aikoo välttää surullisenkuuluisan DriveNow:n kohtalon

5:20img
Katso videolta miltä uusi yhteiskäyttöautopalvelu näyttää.
Julkaistu 01.08.2020 09:45
Toimittajan kuva

Carlos Sunila

carlos.sunila@mtv.fi

Alueauto ei pelkää surullisenkuuluisan DriveNow-yhteiskäyttöautopalvelun kohtaloa.

Helsingissä on tänä vuonna aloittanut uusi yhteiskäyttöautokonsepti nimeltä Alueauto. Alueauto on yhteiskäyttöautoyritys Omagon:n laajennus DriveNow-palvelun jättämään tyhjiöön yhteiskäyttöautomarkkinoilla.

Alueauton toimintaperiaate on roundtrip-malli eli edestakainen malli. Auto otetaan käyttöön tietyltä alueelta ja se palautetaan käytön päätyttyä samalle alueelle. Jos autolla lähdetään ajamaan vaikkapa Kampista, autoa ei voi jättää ajon päätyttyä Kallioon, vaan se palautetaan lähtöalueelle.

Valtteri Tahkola Omagolta kertoo, että Alueautoja tuodaan Helsinkiin nyt muutaman auton viikkovauhtia. MTV Uutiset oli vastaanottamassa tällä viikolla uutta yhteiskäyttöautoa Helsingin Etelä-Haagaan. Etelä-Haagaan saapuva auto on 17 Helsingissä operoiva viisiovinen Volkswagen Polo -merkkinen auto. Voit katsoa yllä olevalta videolta, kun toimittaja Carlos Sunila hyppää auton rattiin.

Alueauto perustuu kuukausimaksun ja tuntimaksun yhdistelmään. Käyttäjä maksaa 30 euron kuukausimaksua jäsenyydestä. Yhden tunnin ajo maksaa 6 euroa, sisältäen polttoaineet ja vakuutuksen. Halutessaan 1000 euron omavastuuta voi pudottaa 250 euroon neljän euron lisämaksulla.

Lue myös: Sen piti olla autoilun tulevaisuus, mutta kysyntä näyttääkin hiipuvan: "Nuoremmat sukupolvet saattavat olla avoimempia"

Ei ainoaa laatuaan

Yhteiskäyttöautoilun historia Suomessa on synkkä, sillä Suomen suurin yhteiskäyttöautopalvelu, pääkaupunkiseudulla toiminut DriveNow, lopetti toimintansa Suomessa keväällä 2020. Toiminta lopetettiin kannattamattomana, ja 150 Bemaria vedettiin pois pääkaupunkiseudun kaduilta.

Tahkola kertoo, ettei DriveNow:n kohtalo pelota kempeleläislähtöistä yritystä.

– Ei oikeastaan, sillä meillä on mietitty konsepti hirveän käyttäjälähtöisesti. Pystytään tarjoamaan koko autoilun palvelut, meillä on myös vuokra-autoja ja pystytään siten ratkaisemaan kaikki autoilun haasteet yhdellä palvelulla. Ehkä tämä on (luotu) myös paremmin korvaamaan omaa autoa, meidän autoillamme käydään kaupassa ja huonekaluliikkeissä, kuten omalla autolla, Tahkola kertoo MTV Uutisten haastattelussa.

Omagon Alueauto ei ole ainoa pääkaupunkiseudulla toimiva yhteiskäyttöautopalvelu. Nykyisin pääkaupunkiseudulla toimii myös 24Go-palvelu, jonka hinnoittelu perustuu minuuttihinnoitteluun ja yksi ajominuutti maksaa 0,47 euroa. 24Go-palvelussa ei ole kuukausimaksua.

Muitakin hamuajia markkinoille on tulossa, sillä tanskalainen yhteiskäyttöautopalvelu Green Mobility suunnittelee laajentavansa toimintaansa Helsinkiin yhteensä 200 sähköautolla tänä syksynä. Green Mobilityn toimintaperiaate on minuutti- ja pakettihinnoittelu. Omago Alueauto luottaa omaan asiakaskuntaansa, eikä pidä uutta palvelua uhkana, Tahkola kertoo.

– Kysyntä on sen verran kovaa, että en usko, että yksittäinen eikä useampi toimija rupea syömään toistensa markkinaa, sillä täällä riittää otettavaa kaikille. Emme me näe uhkana, vaan enemmänkin mahdollisuutena, että koko ala kasvaa ja sitä kautta myös me hyödymme, Tahkola toteaa.

Lue lisää: Näin paljon tanskalaisfirma perii kyydeistä Tanskassa – halvimmillaan huristelemaan pääsee 27 sentillä minuutissa

Tapahtuuko nyt käänne?

Valtteri Tahkola Omgolta kertoo, että yrityksellä tulee olemaan 40 autoa syyskuuhun mennessä Helsingissä. Alueauton tavoitteena on kasvattaa autovalikoimaa 60 autoon loppuvuoden aikana.

Yrityksen tarinaa on mielenkiintoista seurata, sillä yhteiskäyttöautoilla on ollut vaikea saavuttaa jalansijaa Suomessa. Esimerkiksi Nesteen viime kesänä toteuttamaan kyselyyn vastanneista autoilijoista ainoastaan seitsemän prosenttia oli kiinnostunut yhteiskäyttöautoista, kun edellisvuonna luku oli 15 prosenttia.

Saksassa, Sveitsissä, Tanskassa ja Venäjällä yhteiskäyttöautoilu on Nesteen mukaan selkeästi kasvava trendi. Moskovassa yhteiskäyttöautoja käytetään toiseksi eniten koko maailmassa.

Yhteiskäyttöautoille kulunut kevät ja kesä on ollut otollista aikaa, sillä koronavirus on ajanut ihmiset pois julkisista liikennevälineistä. Esimerkiksi vuokra-autojen kysyntä on kasvanut Suomessa räjähdysmäisesti. Onko nyt tapahtumassa käänne yhteiskäyttöautoilun suhteen, kun ihmiset etsivät vaihtoehtoisia tapoja liikkua? Aika näyttää, mihin suuntaan ala kehittyy.

Lue myös: Vuokra-autojen kysyntä kasvanut huimasti – paikoin kaikki autot ovat varattuja tai niistä joutuu maksamaan pitkän pennin

Lue myös: 150 Bemaria uhkasi hautautua lumeen pääkaupunkiseudulla – kansalaiset ryntäsivät apuun: "Eräät kaverit kiersivät yömyöhään"

Tuoreimmat aiheesta

Yhteiskäyttöautot