Talvikeleillä yhteiskäyttöautot joutuvat haasteen eteen. Suomessa lumen ja pakkasen tuomia ongelmia joudutaan ratkomaan erilaisin keinoin.
Helmikuun ensimmäisenä päivänä satoi paljon lunta ja 150 isännätöntä DriveNow-yhteiskäyttöautoa peittyi märkään lumeen. Huoltotiimi oli jo lähtenyt kotiin, joten mikä avuksi?
– Lumi oli märkää ja katsottiin, että pakkasen ennustettiin kiristyvän. Se oli hankala tilanne, sillä suurin osa meidän huoltotiimin henkilökunnasta oli jo lähtenyt kotiin. Sain torstai-iltana kello kuuden aikaan ajatuksen, että pyydän DriveNow-autojen aktiivikäyttäjiä apuun, että voisivatko he mennä putsaamaan autoja. Heitä on noin tuhatkunta henkeä, kertoo DriveNow Finlandin liiketoimintajohtaja Timo Valtonen helmikuisesta päivästä.
Viesti välittyi piakkoin moneen pääkaupunkiseudulla sijaitsevaan kotiin DriveNow:n aktiivikäyttäjien Facebook-ryhmän välityksellä. Palkkioksi lumen putsaamisesta luvattiin ilmaisia ajominuutteja.
– Ihmiset ihan innostuivat siitä. Eräät kaverit kiersivät yömyöhään asti ja etsivät lumesta pelastettavia autoja. Osa ihmisistä taas lähti lumitöihin lastensa kanssa. Kyllä siinä useita kymmeniä autoja kaivettiin lumihangesta illan aikana. Ihan yllätti tämä ihmisten innostus, Valtonen naurahtaa.
Pakkanen heikentää akkujen varaustilaa
Valtonen arvioi, että yhteiskäyttöautojen ensimmäinen talvi on sujunut suhteellisen hyvin. Enemmän haasteita on aiheuttanut lumi kuin pakkanen.
– Enemmän lumesta on ollut haittaa. Jonkin verran autot toki ilmoittelevat todella kovalla pakkasella, että niiden akun varaustila on vähissä. Yhtään autoa ei ole kuitenkaan jäänyt tienposkeen tai käynnistymättä. Nämä ovat toki kaupunkiautoja, jolloin ajomatkat ovat lyhyitä, eikä akku pääse latautumaan kylmillä keleillä niin tehokkasti, Valtonen toteaa.
DriveNow 10 kuukautta Suomessa
Yhteiskäyttöautojen vyöryminen pääkaupunkiseudulle on suhteellisen uusin ilmiö. OP:n operoima DriveNow-palvelu on pyörinyt Helsingin kaduilla nyt vajaan kymmenen kuukauden ajan. Palvelu toimii yhteensä 19 Euroopan maassa. Suomessa käyttäjiä on yhteensä 18 000 ihmistä, Euroopan laajuisesti yli miljoona.
– Suomessa autojen käyttömäärät ovat voimakkaasti lisääntymään päin, Valtonen sanoo.
150 bemaria käytössä
Yhteensä pääkaupunkiseudulla on käytössä 150 BMW- ja Mini-merkkistä autoa. Tarjonta vaihtelee BMW 1-sarjan sedanista aina 3-sarjan farmariin asti.
Jotta yhteiskäyttöautoja pääsee hyödyntämään, täytyy käyttäjän ladata DriveNow-sovellus. Palvelun liittymismaksu on 30 euroa, jonka jälkeen muita kuluja kuin auton käyttäminen ei tule.
Auton käyttämisen hinnoittelu on minuuttiperusteista. Ajaminen maksaa 0,46–0,57 euroa minuutilta, riippuen autosta. Hinta sisältää vakuutusmaksut 1 000 euron omavastuulla sekä polttoaineet että asukaspysäköinnin. Autoja voi myös vuokrata minuuttihinnoittelun sijaan pidemmäksi aikaa erilaisin tuntipaketein esimerkiksi palaverireissua varten.
Myöhemmin muihin kaupunkeihin
DriveNow Finlandin liiketoimintajohtaja Valtonen arvioi, että pitkällä aikavälillä DriveNow laajentuu myös muihin suomalaiskaupunkeihin.
– Haluamme nyt katsoa, miten DriveNow toimii pääkaupunkiseudulla ja myöhemmin hyödyntää näitä oppeja muissa kaupungeissa. Tämä on suurehkon kaupungin palvelu, joten aivan pienissä kaupungissa tällainen palvelu ei toimi.
***
6:15