Carlos Sainzin kerrottiin toukokuussa toteuttaneen unelmansa, kun hän solmi ensi kaudesta alkavan sopimuksen Ferrarin kanssa. Kaksi kuukautta myöhemmin Sainzin tilanne näyttää hyvin erilaiselta.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Unkarin GP suorana 17.-19.7.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Unkarin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: F1-kauden sensaatiokuski selvitti syyt mystisiin vaivoihinsa – pitkällä koronatauolla yllättävä vaikutus: "Minuun oli tarttunut lihasta"
LUE MYÖS: F1-toimittajilta kritiikkiä Kimi Räikkösen käytökselle – tämä tv:ssäkin nähty episodi puhutti: "Yksinkertaisesti epäkohteliasta"
Sainz ja tallikaverinsa Lando Norris tekivät viime kaudella McLarenille jonkinlaisen kunnianpalautuksen. Perinteikäs brittitalli rämpi vielä muutama vuosi sitten F1-letkan hännillä, mutta viime kaudella talli oli valmistajien MM-sarjassa neljännellä sijalla. Sainz puolestaan kuittasi kuljettajien puolella uransa parhaan tuloksen, kuutossijan.
Kauden 2020 kahtena ensimmäisenä GP-viikonloppuna Sainz ja etenkin Norris ovat jatkaneet siitä, mihin viime kaudella jäivät.
Norris kuittasi kauden avausosakilpailusta uransa ensimmäisen palkintokorokesijoituksen, kolmossijan, ja Sainz oli kauden toisen toisen aika-ajon jälkeen paremmissa lähtöasetelmissa kuin kertaakaan aiemmin urallaan, kolmosruudussa.
Norris on kuljettajien MM-sarjassa kolmantena, McLaren valmistajien puolella toisena, jopa Red Bullin edellä.
Sainz ei uskalla vielä sanoa, onko tallin näin vahva suorituskyky koko kauden jatkuva asiaintila.
– Olemme olleet vain yhdellä radalla. Se oli toisille suotuisa, toisille ei-niin-suotuisa. Tarvitsemme vielä muutaman erilaisen radan nähdäksemme, miltä auto tuntuu. Tällä radalla (Unkarissa) vaaditaan paljon downforcea. Silverstonessa sitä vaaditaan taas hieman vähemmän. 2–3 radan jälkeen voimme sanoa, missä olemme, Sainz sanoi torstain lehdistötilaisuudessa.
Kaikesta huolimatta McLaren näyttää tällä hetkellä olevan paljon paremmassa tilanteessa kuin Sainzin tuleva työnantaja Ferrari. McLaren oli kahtena Itävallan-viikonloppuna aika-ajovauhdissa reilut 0,3 sekuntia nopeampi kuin Ferrari, ja MM-pisteissä Ferrari on kolme sijaa McLarenin alapuolella, viidentenä.
Sainzilta kysyttiin torstaina suoraan se kysymys, jota monet ovat viimeisen kahden viikon aikana pohtineet: onko hän huolissaan tulevan työnantajansa tilanteesta?
Sainzin elekielestä oli aistittavissa, että kysymys oli jokseenin kiusallinen. Hän vilkuili kysymyksen aikana kattoon, mutta vastasi sitten.
– Monet ovat kysyneet minulta, olenko huolissani tai kadunko päätöstäni. Mielestäni se ei ole oikea kysymys tähän hetkeen. On aivan liian varhaista. Täytyy olla kärsivällinen. Olemme nähneet, miten paljon auto voi kehittyä vuodesta toiseen. Tiedämme, miten paljon Racing Point tai Ferrari on muuttunut viime vuodesta. F1:ssä on hyvää se, että kehitys ei koskaan lopu. En ole huolissani siitä, mitä nyt tapahtuu, koska kaikki voi muuttua 365 päivässä, Sainz aloitti.
– Olen tyytyväinen siihen, miltä tulevaisuuteni näyttää, siihen, mihin olen menossa, ja siihen, missä olen nyt.
Sainzin vastauksessa on kyllä vinha perä, mutta toisaalta hänen vertauksensa Racing Pointiin ja Ferrariin on hieman hapuileva. FIA on päättänyt koronatauon talleille aiheuttamien tulonmenetysten johdosta jäädyttää autojen kehitystyötä niin, ettei ensi vuoden autoihin ole mahdollista tehdä samanlaista muutosta kuin viime vuodesta tähän vuoteen tultaessa tehtiin.