Tasan 20 vuotta sitten Harvardin opiskelija Mark mullisti maailman ja teki itsestään monimiljardöörin

4.2.2004 Harvardin yliopistossa opiskeleva Mark Zuckerberg teki jotakin, joka tuli nopeasti muuttamaan merkittävästi viestintää ja koko maailmaa.

Zuckerberg esitteli opiskelijatovereilleen sosiaalisen median alustan nimeltään TheFacebook.com. Vuonna 2004 Facebook keskittyi ainoastaan Harvardin verkostoon, mutta seuraavien vuosien aikana kasvu oli räjähdysmäistä ja Facebookista nousi maailmanlaajuinen jätti.

Uuden alustan jalkoihin jäivät lopulta auttamatta MySpacen kaltaiset varhaiset sosiaalisen median kilpailijat. 

Uutiskanava CNN uutisoi, että vielä 20 vuotta julkaisunsa jälkeen Facebook jatkaa vahvasti eteenpäin. Palvelulla on yli 2 miljardia aktiivista käyttäjää ja se on merkittävässä asemassa keskustelukulttuurissa – arkisesta juttelusta poliittisiin keskusteluihin asti.

14. toukokuuta 40 vuotta täyttävä Zuckerberg nousi keksinnöllään maailman rikkaimpien joukkoon. Nyt hänen nettovarallisuutensa on Forbersin mukaan noin 167 miljardia dollaria.

CNN:n mukaan Facebook onnistui peittoamaan muut varhaiset sosiaalisen median alustat tekemällä vuorovaikutuksen pelimäiseksi tykkäysnappuloillaan, kommentointimahdollisuuksilla, jakomahdollisuuksilla ja kaverilukumääriin keskittymisellä.

– Voit katsoa mitä muilla ystäväpiirisi jäsenillä on meneillään ja voit verrata itseäsi heihin tavalla, joka ei omassa henkilökohtaisessa elämässä onnistuisi, kiteyttää viestintätieteiden professori Pablo Boczkowski Northwestern-yliopistosta.

Boczkowskin mukaan talouden nopeasti muuttuvalla sektorilla pinnalla pysyminen 20 vuoden ajan on merkittävä saavutus.

– Minusta vaikuttaa, että Facebook yrityksenä on hyvä yrittämään kuunnella, mitä asiakkaat haluavat ja tarjoamaan palvelun, joka on hyvin optimoitu.

Boczkowskin mukaan Facebookissa on nähty monia muutoksia vuosien varrella, eivätkä kaikki niistä ole olleet menestyksiä. Joka tapauksessa palvelu on nykyään hyvin erinäköinen kuin mitä se oli 20 vuotta sitten aloittaessaan.

Vuonna 2012 Facebook osti Instagramin noin miljardilla dollarilla. Palveluita niputtavan emoyhtiön nimeksi tuli vuonna 2021 Meta Platforms.
Meta on sittemmin investoinut laajentumiseen ja hankki omistukseensa mm. viestisovellus WhatsAppin.
 

Lue myös:

    Uusimmat