Jos onnettomuus on tapahtuakseen raiteilla, suurin riski siihen on tasoristeyksessä tai ratatyömaan kohdalla.
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on kiinnittänyt huomiota ratatyömaihin liittyviin vaaratilanteisiin ja opastaa Liikennevirastoa huomioimaan turvallisuusosaamisen urakoitsijoita valittaessa.
– Kun hinnalla kilpaillaan, on riskinä, että tiukan paikan tullen turva-asioista tingitään, rautatiejohtaja Yrjö Mäkelä arvioi.
Ratatöiden vaaratilanteet syntyvät samoista asioista kuin liikenteessä muutoinkin: usein kyseessä on ihmisen tekemä virhe.
– On ollut työkoneita kiskoilla tai liian lähellä kiskoja ja tällä tavalla, kertoo VR-Yhtymän turvallisuuspäällikkö Kari Karjalainen.
Hänen mukaansa vaaratilanteita sattuu parisenkymmentä vuodessa.
Liikennevirasto kertoo tarttneensa ongelmaan "ikävien havaintojen" jälkeen. Turvallisuutta kehitetään sekä talon sisällä että urakoitsijoiden kanssa.
Tasoristeyksiä ei saada poistettua
Suomessa on yli kolmetuhatta tasoristeystä. Vaikka määrä pienenee, ei niistä päästä eroon, arvioi Trafin Mäkelä. Luku on korkea eurooppalaisittain.
– Ei ole odotettavissa, että koko rataverkolta pysyttäisiin poistamaan tasoristeykset. Sellaisia rahoja ei ole missään.
Viime vuoden alustavat ennakkotiedot kertovat, että tasoristeyksissä kuoli kaksi ihmistä ja loukkaantui kuusitoista. Tasoristeysonnettomuuksia sattui yhteensä 32. Luvut ovat lähellä vuoden 2013 määriä.
Tänä vuonna on tapahtunut kaksi tasoristeysonnettomuutta, mutta niissä ei kukaan loukkaantunut tai kuollut.
2000-luvun tasoristeysonnettomuuksien määrä on vaihdellut vuosittain runsaan parinkymmenen ja kuudenkymmenen välillä. Neljänä vuonna kuolleita on ollut kymmenen tai enemmän.