Markkinaykkösen ja -kakkosen Samsungin ja Applen markkinaosuudet laskivat huhti-kesäkuussa älypuhelimissa, arvioi tutkimusyhtiö Strategy Analytics. Muiden TOP5-merkkien Huawein, Oppon ja Xiaomin toimitukset kasvoivat.
Kokonaisuutena Strategy Analytics arvioi älypuhelintoimitusten kasvaneen huhti-kesäkuussa 6 prosenttia 360,4 miljoonaan älypuhelimeen.
Samsungin markkinaosuus painui 22,7 prosentista 22,1 prosenttiin, mutta sen asema kappalemäärillä mitattuna älypuhelinmyynnin selkeänä ykkösenä säilyi. Applen iPhonen markkinaosuus laski myös 11,8 prosentista 11,4 prosenttiin. Applen markkinaosuus on perinteisesti korkeimillaan loppuvuodesta, kun se tuo myyntiin iPhone-uutuutensa. Applen puhelinmyynti on huomattavasti muita syklisempää sen keskittyneen tuotevalikoiman myötä.
Huawei hengitti toisella neljänneksellä jo Applen niskaan, sillä se kasvatti osuuttaan 9,4 prosentista 10,7 prosenttiin. Ero puhelintoimituksissa kisassa kakkospaikasta Applen ja Huawein välillä supistui viime vuoden 8,4 miljoonasta puhelimesta enää 2,6 miljoonaan puhelimeen. Loppuvuodesta Apple todennäköisesti jälleen kasvattaa eroa Huaweihin ja koko vuoden luvuilla Huawei jää toisella neljänneksellä nähtyä kauemmas Applesta.
Kiinalaisvalmistajista Oppo kasvatti toimituksiaan edelleen vauhdikkaasti 18,0 miljoonasta 29,5 miljoonaan nostaen markkinaosuuttaan 5,3 prosentista 8,2 prosenttiin. Vaikeuksien jälkeen takaisin kasvuun kääntynyt Xiaomi onnistui nostamaan toimituksiaan vauhdikkaasti 14,7 miljoonasta 23,2 miljoonaan Strategy Analyticsin mukaan. Markkinaosuus nousi 4,3 prosentista 6,4 prosenttiin. Xiaomia on kirittänyt erityisesti vauhdikas Intian myynti.
Xiaomi on nyt uusi tulokas TOP5:ssä ja pudottaa pois joukosta Vivon, jolla on tiettävästi pitkälti samat omistajat Oppon kanssa.