Maailmanlaajuiset älypuhelintoimitukset laskivat heinä-syyskuussa kolme prosenttia viime vuoden heinä-syyskuuhun verrattuna 386,8 miljoonaan älypuhelimeen, arvioi tutkimusyhtiö Counterpoint Research.
Älypuhelinmarkkina supistuu muun muassa ihmisten käyttäessä vanhoja älypuhelimiaan aiempaa pidempään. Puhelinten tekninen kehitys on hidastunut, mikä vähentää tarvetta vaihtaa laitetta uuteen. Lisäksi yhä useammalla on jo käytössään älypuhelin, joten ensimmäistään ostavien joukko on jatkuvasti pienentynyt. Counterpoint ennustaa myös koko vuonna 2018 älypuhelintoimitusten laskevan, ensimmäistä kertaa historiassa. Kappalemääräisten toimitusten ennakoidaan laskevan 1 prosentilla. Samalla älypuhelinten keskihinta on kuitenkin ollut nousussa ja älypuhelinmarkkinan myynnin arvolla mitattuna Counterpoint ennustaa yhä kasvavan 9 prosentilla.
Markkinajohtaja Samsungin älypuhelintoimitukset laskivat heinä-syyskuussa jo neljännen peräkkäisen vuosineljänneksen ajan vuotta aiempaan verrattuna, nyt Counterpointin mukaan 13 prosentilla. Samsung oli kuitenkin yhä selkeä ykkönen 19 prosentin markkinaosuudellaan. Huawei jatkoi kakkossijalle kasvatettuaan toimituksiaan jälleen erittäin vahvasti 33 prosentilla 52 miljoonaan älypuhelimeen ja 13 prosentin markkinaosuuteen.
Eilisiltana tuloksensa julkaisseen Applen iPhone-toimitukset kasvoivat vain 0,2 miljoonalla 46,9 miljoonaan iPhoneen ja markkinaosuus pysyi 12 prosentissa. Apple kuitenkin kertoi eilen iPhone-myynnin liikevaihdon kasvaneen 29 prosenttia keskimääräisen iPhonen myyntihinnan noustua jo 793 dollariin.
TOP10-älypuhelinvalmistajien joukosta nopeimmin toimituksiaan kasvatti suomalainen Nokia-puhelinyhtiö HMD Global, 71 prosentilla 4,8 miljoonaan älypuhelimeen. HMD Global on 1,2 prosentin markkinaosuudellaan yhdeksänneksi suurin älypuhelinvalmistaja.
Eniten heinä-syyskuussa kutistuivat Motorolan älypuhelimet omistavan Lenovon sekä LG:n älypuhelintoimitukset, 26 ja 25 prosentilla.
Kiinalaisvalmistajat Xiaomi, Oppo ja Vivo jatkoivat toimitustensa kasvattamista. Counterpointin mukaan kiinalaisvalmistajien toimitusten kasvu on syntynyt pitkälle kansainvälisestä myynnistä. Xiaomin toimitukset kotimarkkinoilla Kiinassa jopa laskivat reippaasti, 16 prosenttia, mutta toimitukset muualle kasvoivat samanaikaisesti 83 prosentilla.
Xiaomin, Oppon ja Vivon kamppailu markkinoiden nelossijasta on varsin tiukkaa sillä niiden kaikkien markkinaosuudet ovat 8-9 prosentin tasolla.