Kesäisen Helsingin katukuva vilkastuu matkailijoista ja työpaikoille sekä lomarientoihin kiitävistä pyöräilijöistä. Jalankulkijoille onnettomuuksia sattuu eniten vilkkaasti liikennöidyillä paikoilla Helsingin keskustassa, pyöräilijöille riskialtein ylityspaikka löytyy puolestaan Koillis-Helsingistä.
Markkina- ja luottotietoyhtiö Bisnode selvitti, missä sijaitsevat Helsingin vaarallisimmat suojatiet jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Selvityksessä vertailtiin Helsingin kaupungin tietopalvelukeskuksen tilastoja liikenneonnettomuuksista vuosina 2000 – 2013 sekä Helsingin liikenneväylädataa.
Selvityksessä ilmeni jalankulkijoille vaarallisimman suojatien sijaitsevan Rautatieaseman edessä Kaivokadulla. Paikka kerää lähes 20 prosenttia ydinkeskustan jalankulkijoille tapahtuneista onnettomuuksista.
– Tulos ei ollut yllättävä, mutta sekä helsinkiläisten että täällä vierailevien on hyvä muistaa, että kyseessä on yksi keskustan liikenteen solmukohdista ja paikalla on ihmisten lisäksi paljon autoja ja raitiovaunuja, Bisnoden analyytikko Matias Andersson muistuttaa.
Muita vaaranpaikkoja jalankulkijoille Helsingin keskustassa ovat Sokoksen ja Lasipalatsin väliin asettuva Mannerheimintien ylittävä suojatie sekä Simonkadun ja Yrjönkadun risteyksen raitiovaunupysäkin kohdalta kulkeva suojatie.
Pyöräilijöille vaarallisin suojatie Pukinmäessä, pelti kolisee Katajanokalla
Pyöräilyonnettomuudet suojateillä ovat verrattain harvinaisia Helsingissä, niitä oli selvityksen kattavana aikana sattunut noin 1,5 suojatietä kohden. Selkeästi vaarallisin suojatie löytyi yllättäen Pukinmäestä Kehä I:n ulostulorampin päästä. Paikassa sattuneesta kymmenestä polkupyöräonnettomuudesta valtaosa oli vakavaan loukkaantumiseen johtaneita.
– Valitettavasti onnettomuuksien vakavuus johtuu todennäköisesti autojen suuresta nopeudesta kyseessä olevaan risteykseen tullessa, Andersson Bisnodelta sanoo.
Autoilijoiden näkökulmasta riskialttein suojatie on Katajanokalla Kanavakadun alkupäässä. Paikka on autoilijoille hankala, sillä risteyksessä on vilkas liikenne ja lisäksi raitiovaunuliikennettä. Kyseisellä suojatiellä on sattunut ylivoimaisesti eniten kolareita. Pääosa näistä on kuitenkin ollut peltikolareita, joten jalankulkijat ovat olleet turvassa.
Lähde Bisnode