Applen iPhone 7 ja iPhone 7 Plus ovat saapuneet myyntiin ensimmäisissä maissa, mukaan lukien Suomessa ensi kertaa ensimmäisessä myyntiaallossa.
iPhone 7 Plus ja uusi peilimusta väri myös pienemmästä iPhone 7:stä myivät loppuun ennakkoon, joten niiden kysyntä on ylittänyt Applen tarjonnan. Miksi näin kävi?
Slice Intelligencen Yhdysvalloissa iPhone 7 -sähköpostikuiteista keräämät tiedot kertovat Plus-mallin suosion kasvaneen vuosi vuodelta pienempään malliin verrattuna. Mahdollinen selitys Plus-pulalle onkin Applen väärin arvioima kysynnän jakautuminen, minkä myötä ennakkotuotannossa iPhone 7 Plus -mallia on valmistettu liian vähän suhteessa iPhone 7:ään.
Kysynnän jakautumisen ennustaminen eri malleille on erittäin vaikeaa. Kun otetaan huomioon koko-, väri- ja tallennusmuistivaihtoehdot, on iPhone 7:stä ja iPhone 7 Plussasta tarjolla esimerkiksi Suomessa yhteensä 28 erilaista versiota. Yhdysvalloissa versioita on vielä tuplasti enemmän, 56 erilaista, sillä eri operaattorit myyvät siellä jälleen tänä vuonna erilaisia verkkoja tukevia malliversioita.
Tänä vuonna iPhone 7 Plussan suosiota on voinut kasvattaa sen kaksoiskamera. Aiempina vuosina suuremman kokonsa ja sen suoman suuremman akun tuoman pidemmän akunkeston ohella Plus-iPhonet ovat eronneet pikkuveljistään optisella kuvanvakaimella. Tämän vuoden 2x optisen zoomin mahdollistava kaksoiskamera on optista kuvanvakainta merkittävämpi houkutin suuremman iPhonen hankkimiseksi näyttäisivät alun tilastot osoittavan.
Lisäksi Slicen tiedot kertovat myös uusien mustien värivaihtoehtojen olleen selvästi suosituimpia iPhone 7:n yhteydessä. Viime vuonna ruusukulta houkutti vielä lähes joka kolmannetta iPhone 6s -tilaajaa uutena värivaihtoehtona sen osuuden nyt pudottua puoleen.
Tallennusmuistivaihtoehdoista iPhone 7 -ostajia on kiinnostanut malliston keskimmäinen, joka tarjoaa nyt 128 gigatavua. Myös edullisimman vaihtoehdon suosio on kääntynyt nyt kasvuun sen kapasiteetin tuplaannuttua 32 gigatavuun.