F1:ssä on jo pitkään haettu erilaisia vaihtoehtoja kisojen lähtöjärjestyksen ratkaisemiseksi, mutta kaikkien hyväksymää mallia ei ole vieläkään löydetty. Nyt oman ehdotuksensa on esittänyt Bernie Ecclestone.
LUE MYÖS: F1-talli Mercedes naureskeli epäonnistumisilleen – Valtteri Bottaksen kuitti tyhjensi pajatson
LUE MYÖS: Kimi Räikköseltä tyrmäävä vastaus – yhtä asiaa Jäämies ei ole koskaan tehnyt F1-uransa aikana
F1-sarjan johto herätti viime vuonna henkiin ajatuksen lauantaina käytävästä sprinttikisasta, jonka lopputulokset määrittäisivät lähtöjärjestyksen sunnuntaina ajettavaan varsinaiseen kilpailuun.
Monet olivat kiinnostuneita ideasta, mutta se ei ole johtanut mihinkään, sillä eri tallien intressit ovat keskenään niin erilaiset.
Yhden ehdotuksen mukaan sprinttikisaan olisi startattu MM-sarjan mukaisessa käännetyssä järjestyksessä, mutta sarjaa viime vuodet hallinnut Mercedes ymmärrettävästi torppasi tämän; Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas joutuisivat starttaamaan aina lähtöruudukon perältä.
Red Bullille tämä ehdotus olisi kelvannut mainiosti.
– Max Verstappen on sarjan paras ohittaja, neuvonantaja Helmut Marko perusteli suopeaa suhtautumistaan Auto Motor und Sportin mukaan.
F1:n uutena toimitusjohtajana aloittanut Stefano Domenicali on jatkanut sprinttikisojen puolesta puhumista. Hänen ehdotuksensa on, että sprinttikisan lähtöjärjestys ratkaistaisiin perjantaina toisen harjoitussession tilalla ajettavissa aika-ajoissa. Lisäksi sprinttikisasta olisi tarjolla pieni pistepotti, noin 30 prosenttia siitä, mitä normaalisti jaetaan. Sunnuntain kisaan taas startattaisiin sprinttikisan tulosten mukaisessa järjestyksessä.
Tällainen ehdotus sopii tietysti kärkitalleille, mutta pienempien tallien kohdalla tilanne on toinen.
– Kärkitallit saisivat entistä enemmän pisteitä, ja maailmanmestari olisi selvillä jo kesällä, Haasin Günther Steiner sanoi kaikkien pikkutallien puolesta.
Ecclestone ratkaisisi ongelman hybridimallilla, jossa on mukana elementtejä molemmista esillä olleista ehdotuksista.
– Sprinttikisa on vanha idea, josta keskusteltiin jo minun aikanani. Ratkaisevaa on se, että se toteutetaan oikein, Ecclestone sanoi Auto Motor und Sportin mukaan.
– Ihmiset katsovat sunnuntain kisan vain, mikäli siinä tapahtuu jotain muuta kuin sprinttikisassa. Miksi sunnuntain kisa olisi erilainen kuin sprinttikisa, jos lauantain tulokset ratkaisevat sunnuntain kisan lähtöjärjestyksen?
Ecclestone ehdottaa, että sprinttikisaa varten ajetaan aika-ajo ja sprinttikisasta jaetaan pisteitä. Mutta tämän lisäksi lähtöjärjestys sunnuntaille käännetään.
– Jos sprinttikisan voitosta saa 15 pistettä, voittajan lähtöruutu putoaa sunnuntaiksi 15 pykälällä alaspäin. Tämä on ainoa tapa pitää jännitys korkealla.
– Minun ratkaisuni tekee molemmista kisoista jännittävän. Lauantaina useampikin kuljettaja saattaisi miettiä, kannattaako kisaa voittaa ja ottaa iso lähtöruuturangaistus vai sijoittua kuudenneksi ja startata sunnuntaina hieman paremmista asetelmista, koska se voisi tuoda kokonaisuudessaan enemmän pisteitä. Taktikointia olisi paljon.
Ecclestonen mukaan pienet tallit hyötyisivät tästä hänen mallistaan niin, että heidän yhteistyökumppaninsa saisivat sunnuntaina nykyistä enemmän näkyvyyttä, kun autot olisivat kärkipään lähtöruuduissa.
– Se olisi myös nykyistä parempaa viihdettä, mikä hyödyttäisi kaikkia.