Hallitus esittää: Yli 10 vuotta vanhan auton voisi vaihtaa bussikorttiin tai sähköpyörään – autoalalla on sanansa sanottavana

2:06img
Vuoden 2018 romutuspalkkiokampanja alensi autojen ikää.
Julkaistu 15.10.2020 06:28

Ville Järveläinen

Hallitus haluaa uuden romutuspalkkiokampanjan käyntiin pikaisella aikataululla. Lausuntokierrokselle lähteneessä esityksessä romutuspalkkion voisi saada myös sähköavusteiseen polkupyörään tai joukkoliikennelippuun. Autoalan mukaan romutusikäisillä autoilla ajavilla ei ole varaa ostaa uutta vähäpäästöistä autoa, mikäli niille kaavailtuja rajoituksia ei höllennetä.

Hallitus haluaa käynnistää joulukuun alussa uuden henkilöautojen romutuspalkkiokampanjan, joka kestäisi vuoden 2021 loppuun asti. Kampanjan budjetti olisi 8 miljoonaa euroa. Vastaavista kampanjoista on Suomessa kokemuksia vuosilta 2015 ja 2018.

Juuri lausuntokierrokselle lähteneessä esitysluonnoksessa  ehdotetaan, että palkkion vanhan auton romuttamisesta voisi tällä kertaa käyttää uuden auton ostamisen sijaan myös uuteen sähköavusteiseen polkupyörään tai joukkoliikennelippuun.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan mukaan uusi palkkiomalli auttaisi vähentämään liikenteen päästöjä, sillä sen avulla tuettaisiin joko vähäpäästöisen ajoneuvon hankintaa tai siirtymistä muihin liikkumismuotoihin.

LUE MYÖS: Suomen 10 myydyimmän auton joukossa jo kaksi täyssähkömallia

Tulisiko päästörajaa nostaa?

Hallituksen esityksessä  romutuspalkkio olisi enimmillään 2 000 euroa. Tämä maksettaisiin siinä tapauksessa, että vanhan auton tilalle hankittaisiin ladattava tai kaasukäyttöinen auto.

Täyssähköauton hankkiva voi yhdistää romutuspalkkioon myös 2 000 euron hankintatuen, joten vanhan autonsa tilalle täyssähköauton hankkiva voi saada valtion tukea enimmillään 4 000 euroa.

Palkkion voi saada myös alle 95 grammaa kilometrillä päästävän bensiini- tai dieselauton hankintaan, mutta niiden kohdalla palkkio jää tuhanteen euroon. Uusien ensirekisteröitävien autojen keskipäästöt ovat noin 127 grammaa kilometrillä.

– Tällä hetkellä bensiini- ja dieselautojen päästöt eivät muutamia yksittäisiä malleja lukuun ottamatta alita esitettyä päästörajaa, joten tuki kohdentuisi käytännössä vain ladattaville autoille ja kaasuautoille. Monella romutusikäisellä autolla ajavalla ei ole varaa hankkia tällaista autoa, kertoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa alan tiedotteessa.

Autoalan mukaan aiemmilla romutuspalkkioilla hankittujen autojen edullinen hinta ja kokoluokka osoittavat, että romutuspalkkion hyödyntäjät poikkeavat merkittävästi tyypillisistä uuden auton ostajista.

– Olisi tärkeää, että vuoden 2021 romutuspalkkiossakin energiatehokkaimmat edulliset bensiini- ja dieselautot saataisiin palkkion piiriin.

Vanhojen autojen korvaaminen uudemmilla ei kuitenkaan vain alenna liikenteen päästöjä, vaan myös parantaa turvallisuutta.

Romutuspalkkion yhteydessä romutetut autot on pääsääntöisesti otettu käyttöön 1990-luvulla, joten niistä puuttuvat viime vuosikymmenten aikana yleistyneet turvalaitteet, kuten ESC-ajonvakautusjärjestelmä, joka alkoi yleistyä autokannassa vasta 2000-luvun puolivälin jälkeen.

Vauhtia myös uusien autojen myyntiin

Romutuspalkkion käyttöönotolla pyritään myös elvyttämään koronaviruspandemian runtelemaa taloutta. Erityisesti uusien autojen myynti on ottanut tänä vuonna osumaa, sillä syyskuun loppuun mennessä uusia henkilöautoja oli pantu kilpien väliin kaikkiaan 73 403 kappaletta. Tämä lukema laahaa 16,5 prosenttia viime vuodesta.

Hallituksen tavoitteiden kannalta positiivista on kuitenkin se, että syyskuussa peräti joka neljäs uusi auto oli ladattavaa mallia.

LUE MYÖS: Pohjakosketus vasta tulossa: Näin pahasti tiedät-kyllä-mikä vanhentaa Suomen autokantaa

Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Autoalan tiedotuskeskus

Tuoreimmat aiheesta

Autot