Täyssähköhenkilöautoja ensirekisteröidään Suomessa jo enemmän kuin dieselautoja, käy ilmi Autoalan Tiedotuskeskuksen tilastoista.
Täyssähköhenkilöautojen rekisteröintimäärä ohitti dieselit ensi kertaa viime toukokuussa, ja kehitys on jatkunut samanlaisena sen jälkeen.
Heinäkuussa Suomessa ensirekisteröitiin 750 täyssähköautoa, kun dieselkäyttöisten henkilöautojen määrä jäi 644:ään.
Lue myös: "Pyhä jysäys sentään!" – vihreältä ministeriltä yllättävä ehdotus sähköautoihin liittyen, keskustalaiset tyrmäävät
Kaiken kaikkiaan heinäkuussa ensirekisteröitiin 7 481 uutta henkilöautoa.
Yleisin käyttövoima uusissa henkilöautoissa on edelleen bensiini, sillä ensirekisteröidyistä henkilöautoista vajaa kolmannes, tarkalleen ottaen 2 310, oli kokonaan bensiinikäyttöisiä.
Lähes yhtä paljon, eli 2 165, rekisteröitiin ei-ladattavia bensiinihybridejä.
Ladattavia bensiinihybridejä myytiin heinäkuussa kolmanneksi eniten eli 1 324 kappaletta.
Dieselkäyttöisten uusien henkilöautojen myynti on pudonnut tasaisesti jo pitkään, sillä esimerkiksi heinäkuussa 2018 niitä ensirekisteröitiin yli 2 000 kappaletta eli yli kolminkertainen määrä tämänvuotiseen verrattuna.
Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtajan Tero Kallion mukaan dieselkäyttöisten henkilöautojen myynnin lasku johtuu muun muassa siitä, että pienimpiä automalleja ei enää tehdä dieselkäyttöisinä, koska niihin ei vaadittavia päästöpuhdistuslaitteistoja kannata enää asentaa.
Dieselautot eivät tule Kallion mukaan kuitenkaan häviämään Suomen teiltä vielä pitkään aikaan, sillä ulkomailta tuotujen käytettyjen autojen voimanlähteissä diesel on edelleen ykkönen.
– Haja-asutusalueilla asuvien ja siellä paljon ajavien keskuudessa diesel on edelleen suosittu vaihtoehto, sillä sen tankkaaminen on niin paljon nopeampaa sähköauton lataamiseen verrattuna, Kallio sanoi STT:lle.
Rekisteröinnit putosivat lähes viidenneksellä
Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan heinäkuun ensirekisteröintien määrä putosi viime vuodesta lähes 18 prosenttia.
Kallion mukaan tuntuva pudotus selittyy paljolti viime vuoden heinäkuun verrattain suurilla rekisteröintiluvuilla, sillä tuolloin autokauppa piristyi koronatilanteen parantumisen myötä.
Rekisteröintien määrää vähentää Kallion mukaan myös autonvalmistajia vaivaava komponenttipula, joka jarruttaa tilattujen autojen luovutuksia.
– Kauppa on käynyt lähestulkoon normaalilla tasolla alkuvuonna, mutta autoja ei saada komponenttipulan takia toimitettua normaalisti, mikä sitten verottaa rekisteröintimääriä. Monilla toimitukset siirtyvät syksyyn ja alkutalveen, Kallio kertoo.
Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan uusia henkilöautoja on tänä vuonna ensirekisteröity 64 215, mikä on lähes 14 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.