Flexifuel-autot olivat kova juttu 10 vuotta sitten – parhaiten pyyhkii nyt kaasulla ja sähköllä

e85 flexifuel flexfuel bioetanoli
Flexifuel-Volvoa tankataan.imago/Rupert Oberhäuser/ All Over Press
Julkaistu 12.01.2018 10:36

MTV LIFESTYLE

Uusien autojen ensirekisteröintitilastot viime vuodelta paljastavat, että niin sanottujen flexifuel-autojen myynti on loppunut käytännössä kokonaan. Sen sijaan kaasua ja sähköä käyttävillä autoilla menee paremmin kuin koskaan.

Uusia henkilöautoja ensirekisteröintiin viime vuonna 118 583 kappaletta, mikä on 0,4 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Vaihtoehtoisten käyttövoimien ensirekisteröintimäärä kasvoi 117 prosentilla.

Vuonna 2017 bensiinikäyttöisiä henkilöautoja ensirekisteröitiin 79 032 ja dieselkäyttöisiä 36 062. Bensiinikäyttöisten autojen rekisteröintien määrä kasvoi hieman, mutta dieselkäyttöisiä autoja rekisteröitiin 8,6 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla (ladattavat hybridit, sähkö, kaasu, flexifuel) kulkevia henkilöautoja ensirekisteröitiin 3 489, mikä on 117 prosenttia enemmän edellisvuoteen verrattuna.

Vaihtoehtoiset käyttövoimat ovat varsin tuore ilmiö, mutta niiden suosio kasvaa vauhdikkaasti. Esimerkiksi vuonna 2008 sähköautoja ensirekisteröintiin 5 ja vuonna 2017 jo 502.

– Vaihtoehtoisista käyttövoimista eri käyttövoimien suosio hakee vielä paikkaansa. Sähköautot ja ladattavat hybridit menestyvät nyt hyvin, sillä tarjonta on monipuolistunut, kertoo tietojohtaja Juha Kenraali.

Flexifuel-käyttöisten autojen myynnin kehitys on sen sijaan varsin erilainen. Vuonna 2012 flexifuel-autoja ensirekisteröitiin 1 281 kappaletta ja osuus kaikista vaihtoehtoisista oli lähes 90 prosenttia. Autovalmistajat eivät kuitenkaan enää tuo näitä autoja markkinoille, joten myynti on loppunut käytännössä kokonaan.

Sähköä hyödyntävien käyttövoimien osuus vaihtoehtoisista käyttövoimista oli vuoden 2017 ensirekisteröinneissä 88 prosenttia.

Myös kaasuautojen myynti on viime vuosina lisääntynyt huomattavasti. Vuonna 2017 ensirekisteröitiin 433 kaasukäyttöistä autoa, kun edellisvuonna määrä oli 165 kappaletta.

– Vuonna 2018 on tulossa monia uudistuksia, jotka osaltaan oletettavasti lisäävät eri käyttövoimien käyttöä liikenteessä. Romutuspalkkiolla tuetaan vähäpäästöisten autojen hankintaa. Sähköautojen hankintaa tuetaan lisäksi suoralla hankintatuella, kertoo projektipäällikkö Tuovi Tervasmäki.

Käytettynä maahantuotujen ajoneuvojen määrä nousi 9 prosentilla

Ensirekisteröintien lisäksi Suomen ajoneuvokantaan yhä enemmän vaikuttava ilmiö on käytettyjen ajoneuvojen maahantuonti. Vuonna 2017 maahantuotiin yhteensä 26 967 käytettyä henkilöautoa. Kasvua edellisvuodesta oli yhdeksän prosenttia.

Käytettynä maahantuodut ajoneuvot poikkeavat käyttövoimaltaan huomattavasti uusien autojen ensirekisteröinneistä. Yli puolet käytettynä maahantuoduista henkilöautoista on dieselautoja. Vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus käytettynä maahantuoduissa oli 6,5 prosenttia, kun niiden osuus ensirekisteröidyissä autoissa oli 2,9 prosenttia. Suosituimmat vaihtoehtoiset käyttövoimat käytettynä maahantuotavissa autoissa olivat kaasu ja ladattavat hybridit.

Vuonna 2017 käytettyjä ajoneuvoja tuotiin eniten Saksasta, Ruotsista ja Virosta. Myös Yhdysvalloista tuotiin yli tuhat ajoneuvoa.

Lähde: Trafi

***

1:01img

Tuoreimmat aiheesta

Polttoaine