Te-toimiston virkailijalla jopa 600 asiakasta – Ministeri: En voi taikoa rahaa

tetoimisto
Työnhakijat etsivät työpaikkoja TE-toimiston tietokoneilla.Lehtikuva
Julkaistu 07.07.2015 16:51
Toimittajan kuva

Joonas Lepistö

joonas.lepisto@mtv.fi

@LepistoJoonas

Te-toimistojen hätä näkyy Uudenmaan toimipisteissä. Kasvokkaisten kontaktien määrä on romahtanut. Eniten siitä kärsivät työttömät työnhakijat. Työttömyydet pitkittyvät.

Hotelli- ja ravintola-alan ammattilainen Jenni Räsänen laittoi paperit työvoimatoimiston työnhakuun tammikuussa.

– Siitä asti olen yrittänyt saada työvoimatoimistosta kontaktia. Vaikka itse aktiivisesti haen töitä, niin ois se hyvä saada ammatillista apua, sanoo Räsänen.

Pitkä matka vastaanotolle

Ministeriö siirtyi vuoden 2013 alussa järjestelmään, joka kannustaa te-toimistojen asiakkaita asioimaan vahvemmin netissä. Se myös näkyy. Uudellamaalla te-toimistojen kasvokkaiset asiakaskontaktit ovat romahtaneet alle puoleen, sanoo työvoimahallinnon asiantuntija.

– Vähintäänkin 60 prosenttia ovat vähentyneet. Meillähän jotkut palvelulinjat ovat sellaisia, joissa ei juuri ollenkaan tavata asiakkaita, sanoo te-toimiston ammatinvalinta- ja uraohjauspsykologi Raimo Lahti.  

Lahti sanoo, että Uudellamaalla henkilökohtaiseen asiakkuuteen menee aivan liian pitkä aika. Odottamisella on seurauksensa.

– Työttömyydet pitkittyvät. Saattaa kestää puoli vuotta tai vuosikin ennen kuin asiakkaat pääsevät henkilökohtaisempaan palveluun. Työllistymisedellytykset jo heikkenevät siinä ajassa, psykologi jatkaa.

Työttömyyden kasvu näkyy myös työntekijöiden kuormituksena.

– Työnvälityksen asiantuntijalla voi olla henkilökohtaisessa asiakassalkussaan jopa 600 asiakasta. Siitä voi hyvin laskea, että yhtä asiakasta kohti ei kovin paljon aikaa voi käyttää, vaan kontaktit tapahtuvat pääosin puhelimitse, Lahti jatkaa.

Korkeakoulutettukin kaipaa kasvokkaista palvelua

Helsingin Pasilassa päivystävä psykologi on erityisen huolissaan nuorten ja maahanmuuttajien tilanteesta.

– Mutta myöskin korkeakoulutettujen työttömyys on lisääntynyt radikaalisti. Vaikka oletetaan, että yliopistotason koulutuksen ja pitkän työuran omaava ihminen löytää itse mahdollisuutensa, niin ei kuitenkaan ole. Heidän on hankala katsella laajemmalle, vaikka heillä on moniin muihinkin töihin mahdollisuuksia. 

Lahden mukaan vanha järjestelmä oli huomattavasti uutta tehokkaampi tapa työllistää. Huolta kannetaan myös määrärahoista. Te-toimiston työllistämisrahat ovat nimittäin lopussa jo puolessa välissä vuotta.

Ministeri: Kallista puuhaa

Ministeri Lindström, Uudenmaan te-toimistossa sanovat, että kasvokkaisen kontaktin puute pidentää työttömän työttömyysjakson kestoa. Eikö tämä ole kallista puuhaa?

– Tämä on kallista puuhaa. Me tiedämme tämän. Meillä on 724 miljoonaa tälle vuodelle määrärahaa ja siitä on tehty tällainen linjaus tämän vuoden alussa, että ne kohdennetaan 300-päiväisille ja pitkäaikaistyöttömille. Näille rahat riittää, mutta tämä muu porukka on haasteellinen, sanoo oikeus- ja työministeri Jari Lindström

Te-toimistoissa eri puolella Suomea alkaa olemaan rahat loppu. Mitä tälle aiotte tehdä?

– Me olemme tietoisia tästä. Me olemme huolestuneita tästä, mutta minä en voi taikoa rahaa. Meillä ei riitä rahat tähän nykyiseen järjestelmään ja siksi järjestelmää pitää muuttaa, vastaa Lindström.

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa