TE-toimiston palvelupäällikkö Pasi Rintamäen mukaan Pasilan toimiston asiakasmäärät ovat kasvaneet hallitsemattomasti viime vuosina.
– Työttömien määrä on kasvanut niin, että esimerkiksi meillä oli parisen vuotta sitten asiakkaita 1000. Nyt työttömien määrän ja Malmin toimiston lakkauttamisen myötä asiakkaita on peräti 4000, toteaa Rintamäki.
Rintamäki kertoo, että esimerkiksi hänen palvelulinjastaan on vähennetty virkailijoita viisi ja jäljelle jäi vain yksitoista työntekijää.
– Kaiken lisäksi me palvelemme vaikeasti työllistyviä työnhakijoita, jotka tarvitsisivat henkilökohtaista palvelua.
Rintamäen mukaan hänellä itsellään on asiakkaita kaikkiaan peräti 600.
– Täytyy tunnustaa, että en ehdi kaikkia tavata edes vuosittain. Suurinta osaa yritän ehtiä tavata useamminkin, mutta joidenkin asiat hoidetaan vain puhelimitse.
Sosiaalibarometri 2015:
Sote-johtajat kritisoivat erityisesti TE-toimistojen uudistusta.
TE-toimistojen johtajat ovat huolestuneita pitkäaikaistyöttömien hyvinvoinnista.
Työttömyys on pahin uhka suomalaisten hyvinvoinnille.
Henkilökohtainen tapaaminen vaikea järjestää
Rintamäki kertoo tehneensä erilaisia muistilistoja koneelle, joilla yrittää hallita satoja asiakkaitaan.
– Ennen meillä oli omat työhuoneet, jolloin tutut asiakkaat näkivät heti, jos olen vapaa. Nyt kenelläkään ei ole omaa huonetta. Tapaamiset hoituvat ajanvarauksen perustella ja niitä on vaikea saada, kun vain osan päivästä voi käyttää henkilökohtaisiin tapaamisiin, huokailee Rintamäki.
Sosiaalibarometri 2015:
Työttömien palvelut heikentyneet TE-toimistoissa
- Henkilökohtainen palvelu 77%
-Pitkäaikaistyöttömät palvelu 60%
- Nuorten työttömien palvelu 45%
Palvelut heikkenevät lisää 3v. kuluttua 60 %
Rintamäen mukaan TE-toimistojen virkailijoiden vähennys ja samaan aikaan kasva työttömien joukko on yhtälö, joka ei yksinkertaisesti toimi.
– Virkailijoita pitäisi ehdottomasti lisätä ja sitä asiakkaatkin toivovat. Eivät kaikki asiakkaat pysty verkon kautta asioimaan, lisää Rintamäki.
Aiheesta lisää Seitsemän uutisissa.