Kesäaikaan moni suomalainen viihtyy vesillä pienemmän tai suuremman paatin kyydissä. Veneilyharrastuksella on kuitenkin myös ympäristövaikutuksensa.
Veneily voi jättää jälkensä mereen vaikkapa ikävien öljyvuotojen kautta.
Esimerkiksi ex-jääkiekkoilija Teemu Selänteen Lucky Eight -ökyjahdista levisi perjantaina Helsingin Sanomien mukaan mereen suuri määrä polttoainetta.
Imatran länsipuolella puolestaan päästettiin tai pumpattiin perjantaina Etelä-Saimaan mukaan isosta moottoriveneestä pilssivedet Saimaaseen.
Luonnonvarakeskuksen tutkija Sanna Kuninkaan mukaan erilaiset pienet öljypäästöt eivät ole suomalaisveneilijöille harvinaisuuksia.
– Jos vahinko sattuu, toki mitä isompi vene, sitä enemmän on polttoainetta, joka pääsee ympäristöön, Kuningas toteaa.
Moottoriveneiden melu häiritsee kaloja ja hylkeitä
Ainakin vielä vuonna 2014 Suomen rannat olivat Itämeren roskaisimpia. Kuninkaan mukaan veneilijöiden pitäisi kiinnittää asiaan huomiota, samoin kuin esimerkiksi siihen, että käymäläjätteet tyhjennetään asianmukaisesti rannikon tyhjennyspisteisiin.
– Luulen, että myrkkymaalien käytöstä on jo päästy aika pitkälti pois. Aiemmin on käytetty myrkyllisia maaleja, etteivät merirokot kiinnity pohjaan. Nykyisin käytetään pitkälti ympäristöystävällisempiä aineita.
Oma lukunsa on veneilyn vaikutus Itämeren herkässä ekosysteemissä eläviin eläimiin.
– Moottoriveneellä pöristelyllä on myös se vaikutus, että se tuo melua. Sillä on omat vaikutuksensa ainakin tiettyihin kalalajeihin, hylkeisiin ja vesilintuihin, Kuningas sanoo.
Ympäristöä ajattelevan veneilijän on hyvä pitää jatkuvaa huolta veneensä kunnosta mahdollisten öljyvuotojen ehkäisemiseksi. Myös polttoainetehokkuuteen on tietysti syytä kiinnittää huomiota.
– Jos haluaa välttää kaikkia päästöjä, pitää mennä soutuveneellä tai kanootilla, Kuningas naurahtaa.