Teemu Sunisen MM-rallikausi ei saanut loisteliasta starttia Portugalissa viikko takaperin.
Hyundain Rally2-autoa komentanut Suninen ajoi ulos tieltä viidennellä erikoiskokeella Arganilissa. Auto lipesi ulos hypyn jälkeen. Suomalaiskuskin leirissä oli vahva epäily, että auton ohjaus vioittui hyppyrin alastulossa.
– Vaikea sitä on mitenkään todistaa, mutta ei auto totellut yhtään ohjausta, kun yritin kääntää, Suninen tokaisi MTV Urheilulle.
Jokelalainen kärkkyi täksi vuodeksi paikkaa Hyundain tehdastallista, mutta Esapekka Lapin ja Dani Sordon rinnalle kolmosautoon otettiin Andreas Mikkelsen. Norjalainen on ollut täysin yössä ajamissaan Monte Carlon ja Kroatian MM-ralleissa.
– Viime vuoden mestari WRC2:ssa. Ei hän ainakaan paremmin ole ajanut kuin minä, Suninen tykitti.
Kommentillaan Suninen viittaa ajamiinsa neljään MM-ralliin Hyundain Rally1-autolla viime vuonna. Virossa Suninen oli viides, Suomessa neljäs ja Chilessä syyskuussa jopa kiinni kakkossijassa ennen ulosajoaan kisan toiseksi viimeisellä erikoiskokeella.
Mikkelsen on toistuvasti selitellyt vauhdin puutetta kokemuksella. Norjalaisella oli kiistatta pitkä tauko ykköskaliiberin autosta, mutta asvaltilla kokemusta on jo tullut alkuvuodesta reilusti.
– Faktahan on se, että vaikea on lähteä kylmiltään ajamaan kilpailuja. Me käytimme tasan yhden virallisen testipäivän, että ei minullakaan kokemusta ja testiä ollut ihan liikoja, Suninen sanoi.
– Toki Suomessa oli testialue, mutta kun samaa tietä vetää edestakaisin, niin ei sekään ihan paras vaihtoehto ole kokemattomalle kuljettajalle.
Jos Mikkelsen jatkaa alkukauden vaisuja esityksiään myös myöhemmin tänä vuonna, voisi Hyundailla olla jälleen paikka auki. Sunisen tavoitteena on nousta takaisin ykkösluokkaan, mutta raaka fakta on, että korealaismerkin Rally2-autolla WRC2-luokassa näyttöjä on vaikea antaa.
– Toivottavasti vielä saisi mahdollisuuden. Sitä varten on kuitenkin suoriuduttava hyvin. Voittaa pitäisi mahdollisimman paljon, mutta jos podiumilla oltaisiin, niin sekin olisi varmasti hyvä tulos, Suninen mietti.