Moni suomalainen on jäänyt maailmalle jumiin koronaviruspandemian vuoksi. Lennot maiden välillä ovat lähes loppuneet. Vielä vaikeampi tilanne on, jos on jo saanut koronatartunnan.
Viime viikolla ambulanssilennolla kotiutettiin useita suomalaisia koronaviruspotilaita Malagasta Espanjasta. Heistä yksi tarvitsi tehohoitoa.
Tehohoitopotilaan siirtäminen paikasta toiseen on vaikeaa, myöntää lentoja järjestävän EMA Finlandin lääketieteellinen johtaja Tuomas Hiltunen.
– Se on työlästä ja haastavaa. Siinä pitää olla omaa erityisosaamista. Meillä on muun muassa eristysyksikkö, jossa voidaan matkustamossa turvallisesti siirtää tarttuvaa tautia sairastavia potilaita.
Ambulanssilennolla on aina mukana anestesialääkäri sekä kaksi tehohoitajaa.
Ei huonokuntoisimmille potilaille
EMA Finland on järjestänyt ambulanssilentoja jo vuodesta 1989, ja lennättänyt huonokuntoisiakin tehohoitopotilaita maasta toiseen. Koronapotilaat ovat kuitenkin oma tapauksensa.
Tehohoitopotilaan kanssa on muutenkin vaikea toimia koneen matkustamossa, mutta koronapotilaan pitää vielä olla alipaineistetussa eristysyksikössä, jotta virus ei leviä.
– Emme voi ihan huonokuntoisimpia koronapotilaita siirtää. Potilaiden valinta täytyy tehdä todella tarkkaan. Isoin työ onkin valmistelussa, Hiltunen kertoo.
Maksajana yleensä vakuutusyhtiö
EMA Finland tekee paljon kansainvälisiä potilassiirtoja. Vain pieni osa näistä suuntautuu Suomeen.
– Tällä hetkellä valtaosa näistä liittyy koronainfektioon. Tänäänkin olemme lähdössä Pohjois-Afrikasta Eurooppaan siirtämään yhtä koronapotilasta, Hiltunen kertoo.
Hänen mukaansa jonossa on nyt useita lentopyyntöjä.
Yleensä lennon maksaa vakuutusyhtiö.
– Kaikista emme edes tiedä, kuka siellä on takana. Se voi olla vakuutusyhtiö tai suuri yritys, joka haluaa kotiuttaa työntekijöitään. Osa on kuitenkin yksityishenkilöiden maksamia, Hiltunen kertoo.