Teivossa perustettiin tänään radanhoidon tukiryhmä, johon liittyi mm. raviväen hyvin tuntema Ari Kela.
Teivon viime tiistain Toto5-raveissa laukkailtiin poikkeuksellisen paljon, ja syy oli selvä. Kavioura oli kova ja kivinen. Tampereen Ravirata Oy:n hallituksen puheenjohtaja Risto Kuusisto ei selittele asiaa yhtään.
- Rata oli suomeksi sanottuna ihan perseestä, hän pamauttaa.
Ratamestari Ari Nahkuria Risto Kuusisto ei kuitenkaan katastrofista syytä.
- Pitkällinen rahanpuute on ohjannut radanhoitoa niin, että uutta pintaa on ajettu vain kun on ollut pakko. Huonon talven jäljeltä pinta oli mennyt niin ohueksi, että kun sitä piikillä pehmitettiin nousi karkea pohja-aines pintaan ja tasoituslana levitti sen ympäri rataa.
- Ratamestarin syytä oli korkeintaan se, ettei hän syksyllä varoittanut meitä miten pahaksi tilanne oli päässyt.
Risto Kuusisto näkee "pohjakosketuksessa" myös jotain hyvää.
- Ilman sitä olisi ehkä jatkettu kitkuttelua, mutta nyt saatiin herätys, että jotain on tehtävä.
- Pintakerrosta aletaan rakentaa niin, että Kriterium-karsinnoissa (26. syyskuuta) rata on jo tosi hyvä ja –finaaleissa (7. lokakuuta) se on huippukunnossa.
Ari Kela konsultiksi o.t.o.
Radan pintakerroksen rakentaminen ei tapahdu hetkessä. Jotta uusi pinta-aines liimaantuu rataan kunnolla, sitä voidaan ajaa ja tampata vain vähän kerrallaan.
Tämän prosessin etenemistä perustettiin tänään seuraamaan 2-3 ravien välein kokoontuva tukiryhmä, johon liittyi yllätysnimenä raviurheilun pariin palaava Ari Kela.
Pitkän uran ravivalmentajana ja –ohjastajana tehnyt Kela toimi valmentajauransa jälkeen lyhyen jakson Teivossa radanhoidon parissa silloisen ratamestarin apuna osoittaen tuntemuksensa tähänkin osaan ravikenttää. Nykyään hän työskentelee rakennusalalla.
Kelan lisäksi ryhmään kuuluvat ratamestari Ari Nahkuri, jo aiemmin kilpailijoiden ja ratamestarin yhteyshenkilöksi Teivossa luotettu Mika Forss sekä Risto Kuusisto.
- Istuimme tänään palaverissa kaksi tuntia, ja minulle jäi siitä tosi hyvä ja luottavainen mieli. Olisi minusta lajin kannalta tosi arvokasta, jos tällaiset raviurheilua työkseen tehneet tai tekevät ihmiset saataisiin yleisestikin valjastettua miettimään yhteisiä asioita, Kuusisto esittää.
Ensisijaisesti kilpailurata
Uudet panostukset vaikuttavat jatkossa myös radan käyttöön kilpailujen ulkopuolella.
- Nyt on selkiytetty, että Teivon ravirata on ensisijaisesti kilpailurata. Muina kuin kilpailuaikoina se tullaan pitämään hyvin lähellä kilpailukuntoa, suuria muutoksia siihen ei tehdä vaikka valmentajat tai hiittaajat niin toivoisivat.
- Hiittaamiseen ja varsojen ratavalmennukseen rata sopii kyllä edelleen hyvin, mutta perusvalmennukseen ei välttämättä yhtä hyvin kuin ennen.
- Toinen asia on, että radan valmennus- ja hiittikäyttöä rajoitetaan jonkin verran. Täysipainoinen radanhoito ei ole mahdollista niin että ajellaan hevosten seassa, joinakin iltapäivinä tai iltoina rata tullaan sulkemaan radanhoidon ajaksi.
- Silloin kun rata on auki se tulee olemaan kuitenkin entistä parempi, Risto Kuusisto lupaa.
Teivon ravirata informoi radan käyttäjiä uusista aukioloajoista lähiaikoina.