Aivan yksinkertaista nyrkkisääntöä akun vaihtoväliin ei ole, mutta tietynlaiset oireet voivat paljastaa, että vaihdon aika on käsillä.
Käynnistysakkua käytetään paitsi nimensä mukaisesti ajoneuvon käynnistämiseen, myös muihin virtaa vaativiin toimintoihin, esim. lämmittämiseen, puhelimen tms. lataamiseen tai radion kuuntelemiseen.
Euromasterin autohuoltopalveluista vastaava Tuomas Mustakallio kertoo yhtiön tiedotteessa, että mitään tiettyä nyrkkisääntöä auton käynnistysakun vaihtoväliin ei ole, sillä akun kesto riippuu monesta asiasta.
Käynnistysakkua käytetään auton käynnistämisen lisäksi myös muihin virtaa vaativiin toimintoihin, kuten auton lämmittämiseen, puhelimen lataamiseen tai radion kuuntelemiseen.
Lue myös: Lähes puolet autoilijoista ei ole ikinä tehnyt tätä toimenpidettä – voi yllättää ikävästi liikenteessä
Miten huonokuntoinen akku oireilee?
Mustakallion mukaan tiensä päässä oleva akku voi ilmoittaa asiasta moninaisin oirein.
– Yksi selkeimmistä merkeistä on se, että käynnistys tuntuu laiskalta, hän toteaa.
– Lisäksi voi käydä niin, että istuinlämmittimet eivät toimi, kun huonokuntoinen akku säästää virtaa tärkeämpiin toimintoihin. Myöskään Webasto-esilämmitin ei lähde käyntiin eikä start/stop-toiminto saata toimia esimerkiksi liikennevaloissa pysähdyttäessä, jos akun varaustaso on alhainen.
Autolla tulisi mahdollisuuksien mukaan pyrkiä ajamaan esilämmityksen jälkeen vähintään yhtä pitkään kuin mitä esilämmitys kesti.
Lue myös: Hybridikuski, tiedätkö tämän asian töpseliautosi akusta? – "Vaikka auto on ollut latauksessa..."
Lähde: Euromaster