Autot ovat seisseet tänäkin vuonna tavanomaista pidempiä jaksoja käyttämättöminä. Etätyöt ovat vähentäneet ajamista, ja matkat ovat usein lyhyitä. Kumpikin ilmiö rasittaa akkua enemmän kuin normaali ajokäyttäytyminen.
Akkupalveluita tarjoava suomalainen CTEK muistuttaa tiedotteessaan, että auton akku ei pidä pitkistä seisontajaksoista, sillä sähköjärjestelmä syö akun varausta myös auton ollessa pysäköitynä.
Toisen pandemiavuoden aikana lähes puolet suomalaisten autoista on seissyt käyttämättömänä enemmän kuin kuusi päivää, selviää CTEKin kyselystä. Vajaalla 10 prosentilla on jäänyt kuluneen 12 kuukauden aikana matka kesken tai kokonaan väliin vikaantuneen akun vuoksi.
Tutkimusyhtiö SynoIntin lokakuussa 2021 teettämään kyselyyn vastasi verkossa yli 1 000 suomalaista.
Lue myös: Voiko autonsa hajottaa jättämällä sen seisomaan liian pitkäksi aikaa säiden armoille, ilman päivittäistä käyttöä?
Tunnista akkuvian ensimerkit
CTEK arvelee autojen pitkien seisontajaksojen näkyvän tänä vuonna myös joulun liikenteessä. Se ennustaa jopa ennätysmäärää akkuvian vuoksi tien päälle jääneitä. Vaikka moni muistaakin tarkistaa öljyn riittävyyden ja pissapojan nesteen määrän ennen pitkää ajomatkaa, jää akku usein liian vähälle huomiolle.
– Muutamalla yksinkertaisella tarkastustoimenpiteellä ja säännöllisellä akun ylläpitohuollolla voisi varmistaa, ettei matka katkea akkuvikojen vuoksi, CTEKin myyntipäällikkö Pasi Ahola vinkkaa tiedotteessa.
Aholan mukaan paikallaan seisovan ajoneuvon auto akku menettää vähintään 0,1 volttia jännitettä joka kuukausi, mutta usein paljon enemmänkin. Lisäksi lyhyet kaupunkiajot kurittavat akkua, sillä pelkkä auton käynnistäminen vaatii 150–350 ampeeria hetkellistä virtaa, eikä auton akku ehdi latautua ajon aikana lyhyillä matkoilla.
– Tämä näkyy erityisesti, jos autossasi on start-stop-toiminto. Yksi varoitusmerkki vaanivasta akkuviasta onkin, että start-stop-toiminto kytkeytyy itsestään pois päältä. Tämä voi johtua siitä, että akkusi varaustaso on liian alhainen, jolloin auto kytkee vähitellen pois käytöstä ei-kriittisiä toimintoja keskittääkseen kaiken virran auton elossapitojärjestelmiin, Ahola kertoo.
Lataa akkusi vielä ennen kovia pakkasia, jos mahdollista
Ahola suosittelee lataamaan auton akun ennen pakkasia, sillä kylmän moottorin käynnistäminen vaatii jopa 2,5 kertaa enemmän tehoa kun käynnistys kesäkeleillä.
Kylmät olosuhteet vaikuttavat haitallisesti myös akun kapasiteettiin luovuttaa virtaa. Akun suorituskyky voi kesäkeleihin verrattuna heikentyä nollakelin kohdalla noin 35 prosenttia ja jopa 50 prosenttia, kun kyseessä ovat kovat pakkaset.
Lue myös: Tiedätkö, mitä auton määräaikaishuolto, vuosihuolto ja kausihuolto oikeasti tarkoittavat? Yhdelle niistä ei ole juuri tarvetta
– Säännöllinen lataus on erityisen tärkeää talvella, sillä esimerkiksi lämmitetyt istuimet ja ikkunat sekä polttoainetoiminen lisätämmitin yhdistettynä lyhyisiin ajomatkoihin rasittavat akkua merkittävästi kesäkäyttöä enemmän.
Täyden ja tyhjän akun välillä on hiuksen hieno raja, ja jo pienikin akun varaustilan lasku voi vaarantaa ajoneuvon käynnistämisen.
– Hyväkuntoisen täyteen ladatun akun lepojännitteen pitäisi näyttää noin 12,7 volttia. Jo alle 12,4 voltin jännitteellä alkaa akkuun muodostua sulfaattikiteitä, jotka heikentävät akun kapasiteettia. Kun jännite laskee 11,9 volttiin, akku on ajoneuvon 12 voltin sähköjärjestelmälle käytännössä tyhjä, Ahola kertoo.
Uusia akkulatureita ei tarvitse pelätä
Erillisen akkulaturin hankkimista on suositellut aiemmin muun muassa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen. Moni kuitenkin ihmettelee edelleen, mihin niitä tarvitaan.
CTEKin Aholan mukaan yksinkertaisimmillaan kyse on siitä, että ajossa akku ei käytännössä milloinkaan lataudu täyteen. Etenkin lyhyttä matkaa ajettaessa jäädään kauas tästä.
Aholan mukaan laturin käyttöä ei tarvitse jännittää, sillä uutta APTO-teknologiaa hyödyntävät akkulaturit ovat helppokäyttöisiä, eikä esimerkiksi plus- ja miinusnapojen järjestyksestä tarvitse niissä välittää.
Lisäksi laturi tunnistaa automaattisesti akun tyypin, koon ja kunnon, sekä suorittaa juuri kyseiselle akulle räätälöidyn latausohjelman.
– Akkulaturi vain kytketään ajoneuvon latauspisteisiin, eikä akkua tarvitse irrottaa ajoneuvosta lataamisen ajaksi.
Lue myös: Ainakin nämä lisävarusteet tulisi löytyä autosta – voivat pelastaa talvipakkasilla hyytyneen menopelin
Lähde: CTEK