Yhdysvaltain laivaston kalliit ja huippumodernit alukset kärsivät teknisistä ongelmista yllättävän usein. Nyt USS Freedom on joutunut ongelmien takia telakalle, sillä laivan moottori on ruostunut suolaveden päästyä tuhoamaan koneistoa.
Kyseessä on kolmas kerta vuoden sisällä, kun laivaston uusi, moderni alus on jäänyt rantaan teknisen ongelman takia. USS Freedom on maksanut sisaralustensa tapaan noin 360 miljoonaa dollaria.
USS Freedom osallistui 26 maan sotaharjoitukseen Tyynellä valtamerellä, kun merivettä pääsi vuotamaan pumpun tiivisteiden läpi laivan toiseen dieselmoottoriin. Laiva joutui käymään huolettavana San Diegossa Yhdysvalloissa, jonka jälkeen se palasi harjoituksiin käyttäen kaasuturbiinimoottoreita.
Dieselmoottorin tuhonnut ruoste löydettiin vasta kuukauden kuluttua harjoituksista. Nyt moottori täytyy korvata uudella. Laivasto on aloitanut tutkimuksen moottorin rikkoutumiseen johtuvista syistä.
Moottorista unohtui öljy
USS Freedomin sisaralus USS Forth Worth on myös vaikeuksissa. Se tekee hidasta matkaa Singaporesta San Diegoon jo tammikuussa tapahtuneen konerikon takia. Laiva joutui vaikeuksiin, kun sen moottorin koneistossa ei ollut riittävästi öljyä.
Laivaston tiedotteen mukaan onnettomuus sattui, koska henkilökunta ei ollut toiminut ohjeistuksen mukaisesti. Laivan komentaja sai potkun hutiloinnin takia.
Moottorivian hinta yhdysvaltalaisille veronmaksajille on 23 miljoonaa dollaria (vajaat 21 miljoonaa euroa).
Kolmas onnettomuus sattui USS Milwaukeelle alle kuukausi vesillelaskun jälkeen viime joulukuussa. Laivaa piti hinata 70 kilometriä telakalle Atlantin valtamereltä.
Tässä tapauksessa laivan suodatinjärjestelmään oli päätynyt metalliromua, joka puolestaan vähensi painetta laivan moottorijärjestelmässä.
"Asiat eivät aina suju suunnitellusti"
Useista teknisistä ongelmista huolimatta Yhdysvaltain laivasto on tyytyväinen laivoihinsa.
– Kuten minkä tahansa uuden hankkeen kanssa, myös näissä tapauksissa on myötä- ja vastamäkeä ja uusien asioiden oppimista. Asiat eivät aina suju suunnitelmien mukaisesti, se ei ole mikään yllätys, Yhdysvaltain Tyynen meren laivaston komentaja, amiraali Scott H. Swift kommentoi laivaston lehdessä. Asiasta kertoo uutiskanava CNN.
Nyt rikkoutuneet alukset kuuluvat niin sanottuun LCS-ohjelmaan. Tämän ohjelman alukset ovat suhteellisen pieniä ja ne pystyvät toimimaan hyvin lähellä rantaa eli vuorovesialueella.
Kyseisiä laivoja ryhdyttiin suunnittelemaan 1990-luvulla, kun Yhdysvaltain laivasto huomasi, että kylmän sodan aikaiset alukset eivät ole käytännöllisiä nykyisessä sodankäynnissä.
2:20