Aamukakka ei ilmeisesti ollut tuttu käsite: Jenkkilaivaston 11 miljardin dollarin lentotukialuksessa superkallis suunnitteluvirhe

2:55img
Videolla poikkeuksellisen upeaa kuvamateriaalia Ruotsin ilmavoimien JAS Gripen -hävittäjästä.
Julkaistu 26.03.2020 15:15

Ville Järveläinen

Yhdysvaltain laivaston tuorein lentotukialus USS Gerald R. Ford on kaikin tavoin vaikuttava ilmestys. 11 miljardin dollarin aluksen suunnittelussa sattui kuitenkin valitettava moka, minkä johdosta aluksen jo-valmiiksi tähtitieteelliset käyttökustannukset ovat nousemassa vieläkin uskomattomampiin sfääreihin.

Vuonna 2017 käyttöönotettu USS Gerald R. Ford -lentotukialus on 330 metriä pitkä teknologinen taidonnäyte, jonka hintalappu oli huimat 11 miljardia dollaria.

Aluksen ydinreaktoreiden ansiosta se kykenee seilaamaan merillä jopa 25 vuotta yhtäjaksoisesti, minkä lisäksi se käyttää sähkömagneettiseen propulsioon perustuvia katapultteja hävittäjien kiskaisemiseen taivaalle. Mutta sen vessat – tarkemmin sanottuna viemärit – on suunniteltu perin huonosti.

Lue myös: Internet sai tahtonsa läpi: Pohjoisnavan tutkimusaluksen nimeksi Boaty McBoatface

Miehistön aamuistunnot tukkivat viemärit

Aiheesta uutisoivan Jalopnikin mukaan USS Gerald R. Fordin viemärijärjestelmä on samankaltainen kuin mitä löytyy matkustajalentokoneista, mutta skaalattu vain huomattavasti suuremmaksi.

Kaikki ei ole järjestelmän suunnittelussa mennyt kuitenkaan putkeen, sillä viemärit tukkeutuvat säännöllisin väliajoin. Erityisen pahasti sitä kuormittavat miehistön aamutoimet, kun vessoja vedetään samanaikaisesti ympäri alusta.

uss gerald r ford lentotukialus hornet hävittäjä

USA:n laivaston lentotukialus USS Gerald R. Ford sekä F/A-18F Super Hornet -hävittäjä Atlantin valtamerellä.

Vaikka järjestelmä onkin mitoitettu aluksen 4 500:lle hengelle, ovat viemärit osoittautuneet liian kapeiksi tarpeisiin nähden, sillä kenellekään ei ilmeisesti tullut mieleen, että päivässä on hetkiä, jolloin pöntöllä käydään ahkerammin kuin muina aikoina. Näinä aikoina imu ei yksinkertaisesti riitä.

Kun miehistön jätökset ovat tukkineet järjestelmän, on avaus suoritettava hapolla, eikä kyseessä ole mitenkään halpaa hupia; käsittely nimittäin maksaa 400 000 dollaria laaki ja se on suoritettava varsin usein.

Aluksen koko elinkaaren kustannusten on arvioitu nousevan alkuperäisestä vajaasta 80 miljardista dollarista yli 120 miljardiin dollariin.

Bloombergin mukaan sama ongelma on myös USS George H. W. Bush -aluksessa.

Lähteet: BloombergJalopnik

Lue myös: Miksi ostaa ranskalaisen autovalmistajan uutuusmalli, kun halvemmalla saa F-16-hävittäjän?

Tuoreimmat aiheesta

Sotakoneet