Eläinlääkärikäynnin hinnasta pitäisi jatkossa nähdä selkeä arvio, vaikka aikaa varaisi netistä.
Eläinlääkärikäynnit voivat tunnetusti tulla kalliiksi. Kuluttaja-asiamies laati ohjeistuksen, jotta eläinlääkäripalvelun hinta ei jäisi arvailun varaan.
Ohjeen tarkoitus on korjata verkkoajanvarauksen puutteita. Ajanvarauksessa ei usein kerrota palvelun hintaa.
Lue myös: Voisiko lemmikkisi ojentaa auttavan tassunsa? Koirien ja kissojen hätäverestä huutava pula
Alle kymmenen yritystä kertoi palvelun hinnan varausnäkymässä
Kerroimme hiljattain Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityksestä: eläinlääkäripalveluiden hinnat ovat nousseet suurketjujen takia, mutta viranomainen on tilanteessa voimaton.
Selvitystä tehdessä havaittiin, että suurin osa yrityksistä kertoo palveluidensa hinnoista puutteellisella tavalla. Kyselyyn vastanneista yrityksistä 79 prosentilla oli käytössä verkkoajanvaraus, mutta alle kymmenen yritystä kertoi palvelun hinnan samassa näkymässä, jossa ajanvarausta tehdään.
Selvityksen yhteydessä havaittiin myös harhaanjohtavaa hinnan pilkkomista: palvelu pilkottiin erikseen hinnoiteltuihin osiin, vaikka kuluttajan oli todellisuudessa hankittava ne kaikki.
– Jos esimerkiksi eläimelle tehtävä leikkaus vaatii nukutusta, ei nukutuksen hintaa voi erottaa varsinaisesta toimenpiteestä ikään kuin sen ottaminen olisi vapaaehtoista. Kuluttajalla on oikeus tietää mahdollisimman tarkasti, mitä koko palvelu tulee maksamaan, toteaa ryhmäpäällikkö Kristiina Vainio tiedotteessa.
Miksi eläinten eläinlääkärikulut ovat paljon kalliimpia kuin ihmisten? Juttu jatkuu videon alla.
1:28
Lue myös: Hilla-koira sai järkyttäviä oireita syötyään puruluita – omistaja havahtui yhtäkkiä pelottavaan huomioon
Palvelun hinta on kerrottava jo varausnäkymässä
Kuluttaja-asiamiehen laatiman ohjeistuksen mukaan kuluttajan kuuluu saada selkeä tieto hinnasta ja siitä, mitä hintaan kuuluu, kun hän on varaamassa eläinlääkäripalvelua. Hintaa ei voi ilmoittaa ainoastaan erillisessä hinnastossa.
– Epäselvät käytännöt hinnan ilmoittamisessa vaikeuttavat palvelujen vertailtavuutta ja heikentävät hintakilpailua, Vainio toteaa.
Jos kuluttaja varaa netistä esimerkiksi palvelun "eläinlääkärikäynti, 30 min", palveluntarjoaja tietää, mitä käynti todennäköisesti maksaa, tai miten sen hinta määräytyy. Kiinteä hinta tulisi ilmoittaa varatessa, ja mikäli sitä ei voi ilmoittaa, tulisi ilmoittaa hinnan määräytymisen peruste, esimerkiksi "X euroa / tunti".
Mikäli esimerkiksi kellonaika vaikuttaa hintaan korottavasti, sekin pitäisi ilmoittaa. Jos päivystyskäynti esimerkiksi kustantaa 30 prosenttia enemmän, kuluttajan pitäisi varausnäkymässä nähdä todellinen hinta.
Ohjeistus koskee palveluita, joita kuluttaja hankkii verkosta. Etukäteen ei toki voi tietää, millaisia lisätoimenpiteitä käynnillä mahdollisesti pitää tehdä. Lisätoimenpiteiden hinnoista voidaan keskustella lääkärissä.
Alkaen-hintaa ei tule ilmoittaa, jos sitä käytetään hyvin harvoin
Ohjeistuksesta huolimatta hinnasto kuuluu edelleen nettisivulle: se on osa markkinointia ja asiakassuhteessa annettavia tietoja, KKV muistuttaa.
Hinnasto ei saa olla harhaanjohtava. Harhaanjohtavaa on esimerkiksi hintahaarukan tai alkaen-hinnan käyttäminen tilanteissa, joissa alinta hintaa oikeasti peritään vain murto-osassa tapauksista. Hintahaarukalla tarkoitetaan mainintaa "eläinlääkärikäynti 30 min, 60–85 euroa".
Alkaen-hintoja ei myöskään tule ilmoittaa ilman niihin sisältyvää palvelu- tai muuta vastaavaa maksua, jonka maksamiselta kuluttaja ei voi välttyä.
Lue myös:
Hamsterin eläinlääkärikäynti voi maksaa 400 euroa, mutta lemmikin arvoa ei mitata rahassa: "Välillä törmää omistajiin, jotka ovat vähän ihmeissään"
Tunnistatko kanin tai marsun sairauden? Näin vaivat oireilevat
Mouruaako kissa kopassaan automatkat? Erikoiseläinlääkäri antaa vinkit
Katso myös: Roosa, 9, haluaa olla isona eläinlääkäri – koki ikimuistoisen yllätyksen synttäreillään
4:01
Lähde: KKV