Sähköautoja valmistavan Teslan toimitusjohtaja myönsi viikonloppuna yhtiön aliarvioineen sen, miten vaikeaa autonomisten autojen kehittäminen on.
Teslan Elon Musk on vuosien varrella moneen otteeseen maalannut kovin ruusuisen kuvan siitä, kuinka lähellä yhtiö on todellisen itseajavan auton kehittämistä. Nyt hän on vihdoin myöntänyt, että itseajavuus onkin aika vaikea kehitettävä, kertoo The Verge.
Musk vastasi Twitterissä eräälle Tesla-omistajalle, joka oli antanut autolleen lempinimen ”Kaksi viikkoa” viitaten Muskin lukemattomiin lupauksiin, kuinka uudet mallit, teknologiat ja päivitykset ovat aina parin viikon päässä.
Vastauksessaan Musk lupasi Full Self-Driving -järjestelmän betaversion 9 olevan tulossa pian. Kyseessä on sama versio, jonka Musk kuukausi sitten lupasi tulevan 2–3 viikossa.
Lue myös: "Nopeampi kuin yksikään Porsche, turvallisempi kuin mikään Volvo" – Tesla esitteli yli tuhatheppaisen Plaidin
Twiitissä Musk mainitsi itseajavuuden olevan vaikea tapaus, koska sen kehittäminen edellyttää reaalimaailmassa toimivaa tekoälyä.
Musk myöntää, ettei odottanut kehittämisen olevan niin vaikeaa, mutta toteaa, että jälkiviisaana vaikeus näyttää itsestään selvältä.
Tämän havaintonsa kanssa Musk ei suinkaan ole yksin.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
Autonomisen ajamisen viisi tasoa
Itseajavuuden voi jakaa varsin laajalle spektrille, ja Teslan Full Self-Driving -varustepaketin nimi voi sekin tietysti tuntua hieman harhaanjohtavalta, kun kyse kuitenkin on ajoavustimista, jotka edellyttävät, että kuski on mukana auton hallinnassa.
Perinteisesti itseajavuus on jaettu asteikolle nollasta viiteen, jossa nolla tarkoittaa autoa vailla mitään ajoapuja. Vitonen puolestaan tarkoittaa täysin itsenäisesti kaikissa olosuhteissa liikkuvaa ajoneuvoa.
Muskin monien visioiden voisi ajatella tähtäävän tasolle 3 tai 4, jossa oltaisiin jo varsin pitkällä auton autonomisuuden kanssa. Aiemmin tänä vuonna Teslalta kuitenkin myönnettiin Kalifornian liikennevirastolle, että yhtiön autot ovat vielä tukevasti tasolla 2. Taso 2 tarkoittaa osittaista automatisointia, joka vielä edellyttää kuskin aktiivista osallistumista.
Itseajavat autot voivat hyvinkin reagoida vaaratilanteisiin nopeammin kuin ihmiskuski ja tehdä vähemmän inhimillisiä virheitä auton hallinnassa, mutta vaaditun kehitystyön määrä on valtaisa.
Erikoiseksi Teslan pyrkimyksen tekee myös se, että yhtiö pyrkii tekemään autoistaan itsenäisesti liikkuvia kameroiden ja konenäön avulla, kun muut valmistajat käyttävät ympäristön havainnoinnissa myös esimerkiksi tutkia ja lidar-antureita.
Vaikka Teslan Autopilot ja Full Self-Driving ovat hyvin toimiessaan mainioita ajoapuja, voivat nekin tulkita ympäristöään vielä väärin, ja onpahan niiden tarkoituksellinen harhauttaminenkin kohtuullisen helppoa.