Teslaan aiemmin skeptisesti suhtautuneen pankki- ja rahoituspalveluja tarjoavan UBS:n mukaan Audin tällä viikolla esittelemä e-tron osoittaakin itse asiassa sen, kuinka kaukana kilpailijat ovat Teslasta. Audin ensimmäisen sähköauton se kuvailee olevan pettymys erityisesti suorituskyvyn suhteen.
Pääkuvan videoAudi e-tron on saksalainen premium-sähköauto |
UBS:n analyytikko Patrick Hummel uskoo, että Teslan johtoasema sähköautorintamalla tulee säilymään vielä pitkään.
– Audi e-tron alleviivaa sitä, että Teslan tavoittaminen on vaikeampaa kuin moni on ehkä luullut, Hummel kertoo.
Hummelin mukaan erityisesti e-tronin voimanlähteessä ja sen innovatiivisuudessa on selkeä ero Teslaan.
– Sähköinen voimanlähde ei ole vielä massatuote, joten Tesla saattaa pystyä säilyttämään johtonsa vielä pitkään.
Suorituskyky ja toimintamatka jäävät Teslan varjoon
Hummel huomauttaa, että Audi e-tronin toimintamatka on 50–80 kilometriä lyhyempi kuin Tesla Model X:n, ja se myös kiihtyy hitaammin. Hän arvioi, että nämä erot suorituskyvyssä tulevat vaikuttamaan e-tronin myyntiin ja saamaan asiakkaat valitsemaan ennemmin Model X:n.
– Nämä ei-niin-vakuuttavat suorituskykylukemat voivat hankaloittaa perinteisten premium-valmistajien sähköautotavoitteiden saavuttamista, mikä puolestaan sataa suoraan Teslan laariin, Hummel perustelee.
Kerroimme eilen lukuisia yhdysvaltalaisia autojättejä urallaan johtaneen Bob Lutzin Tesla-kommenteista. Hän ei usko Teslan pystyvän kamppailemaan saksalaisvalmistajien kanssa.