Toistaiseksi ei tiedetä, millaisia vaikutuksia tuotantolaitosten väliaikaisella alasajolla on autojen toimituksiin.
Koronaviruksen vuoksi useat tuotantolaitokset eri puolilla Kiinaa ovat olleet jo viikkoja pysähdyksissä.
Helmikuun puolessa välissä alkaneet kiinalaisen uuden vuoden tuotantoseisokit ovat venyneet, koska työntekijät eivät ole päässeet koronaviruskaranteenien vuoksi työpaikoilleen tai tehtaat eivät ole saaneet käynnistämislupaa virustartuntojen estämiseksi.
Lue myös: Suomeen tilattujen autojen toimitukset viivästyvät – koronavirus pakotti Volvon sulkemaan tehtaita
Tesla puskee autoja ulos kovaa vauhtia
Joulukuussa Shanghaissa uuden tehtaan avanneen yhdysvaltalaisen Teslan tuotanto jatkuu kiinalaismedioiden mukaan tällä hetkellä maassa normaalisti.
Kiinalaismedioiden mukaan Teslan Gigafactoryn tuotanto käynnistyi jo 10. helmikuuta ja jatkuu parhaillaan 3 000 auton viikkovauhtia. Yhtiö kuitenkin ilmoitti helmikuun puolessa välissä, että sillä tulee olemaan vaikeuksia joidenkin valmistuksessa tarvittavien materiaalien saannissa. Teslan osake päätyi maanantaina yli seitsemän prosentin pudotukseen.
Koronavirus vaikuttanut kulutuskysyntään
Kiinan kehitys- ja reformikomission pääsihteeri Cong Liang kertoi lehdistötilaisuudessa maanantaina, että yli seitsemänkymmentä prosenttia teollisuustuotannosta Jiangsun, Shandongin, Fujianin, Liaoningin, Guangdongin ja Jiangxin provinsseissa on käynnistynyt. Kyse on kuitenkin pääasiassa yli kahden miljoonan Yhdysvaltain dollarin liikevaihdon kiinalaisista yhtiöistä, jotka tuottavat raaka-aineita.
Congin mukaan koronavirustilanne on vaikuttanut kulutuskysyntään hetkellisesti ja sen odotetaan palaavan taudin puhkeamista edeltäneelle tasolle. Kiina on entistä riippuvaisempi kotimaisesta kulutuskysynnästä, minkä suuntaan se on yrittänyt siirtää taloutensa painopistettä. Ilmoituksessa ei eritelty sitä, miten tilanne vaikuttaa pieniin ja keskisuuriin kiinalaisyrityksiin.
Ilmoitus tuli pian sen jälkeen, kun Kiinan presidentti Xi Jinping oli julkisesti vedonnut, että maan taloudellinen aktiivisuus on nostettava koronavirusta edeltävälle tasolle. Kiinalaismedia Global Timesin mukaan Kiinalaisyrityksistä 60 prosenttia kertoo olevansa vaikeuksissa koronavirusepidemian vuoksi ja kuusi prosenttia yrityksistä on ajautumassa konkurssiin.
Volkswagen pysynee tavoitteissaan
China Machinery Industry Federationin tekemän kyselyn mukaan noin kuusikymmentä prosenttia autoja tai autonosia valmistavista yrityksistä on jatkanut viime viikolla toimintaansa. Poikkeuksena viruksen alkulähteenä pidetty Hubein maakunta, jossa tuotannon odotetaan jatkuvan aikaisintaan 11. maaliskuuta.
Kyselyn mukaan japanilaisen Toyotan kolme tuotantolaitosta aloittivat toimintansa kuluneen viikon aikana. Tuotantoaan ovat käynnistäneet viime viikolla myös ranskalainen Valeo sekä saksalaiset Volkswagen ja Daimler. Näistä ainakin Volkswagen on arvioinut, että se pystynee saavuttamaan vuoden 2020 tuotantotavoitteensa alkuvuoden vaikeuksista huolimatta.
Applen alihankkija vaikeuksissa
Kiinan kotimaisista yhtiöistä elektroniikkavalmistaja Huawei on pystynyt jatkamaan tuotantoaan koko kiinalaisen uudenvuoden lomakauden ja sitä seuranneen. Yhtiö on myös uutistoimisto Reutersin mukaan päässyt jatkamaan 5G-laitteiden valmistusta. Kiinalaismedian mukaan myös yhdysvaltalainen elektroniikkavalmistaja Honeywell on avannut 18 sen 21:stä tuotantolaitoksesta.
Etelä-Kiinan Guangdongin maakunnassa tuotantolaitostaan pitävä yhdysvaltalaisen elektroniikkavalmistaja Applen alihankkija, taiwanilainen Foxconn varoitti viime viikolla, että sen koko vuoden tulos tulee kärsimään koronavirustilanteen vuoksi. Tämä siitäkin huolimatta, että yhtiöllä on merkittäviä tuotantolaitoksia esimerkiksi Vietnamissa ja Indonesiassa.
Guangdongin maakunnassa on todettu toiseksi eniten koronavirustartuntatapauksia heti Hubein jälkeen.