Suuret autovalmistajat starttailevat poikkeusolojen sulkemia tehtaitaan tasaiseen tahtiin ympäri maailman.
Maailman suurin autovalmistaja Volkswagen juhlisti Wolfsburgin-tehtaansa uudelleen käynnistämistä heijastamalla tuotantolaitoksen seinälle kuvan, jossa kyljelleen käännetty VW-logo ahmaisee kitaansa jo lähes yhtä tutuksi käynen koronaviruksen.
Saksa päätti avata pienliikkeet myönteisten koronatilastojen rohkaisemana, ja nyt autoja valmistavat suuryritykset ovat seuraamassa esimerkkiä, uutistoimisto Reuters kertoo. BMW, Daimler ja VW laskevat terveydenhuoltojärjestelmän varaan, ne uskovat sen kykyyn testata ja eristää viruksen kantajat.
Autovalmistajat ovat myös uudelleenarvioineet ja muuttaneet omia työskentelytapojaan. Hygieniavaatimuksia on tiukennettu, peseytymiskertoja tihennetty ja työntekijöiden välisiä etäisyyksiä kasvatettu.
Toiveikkuudesta kertoo Volkswagenin logo, joka koronaa nielaistessaan nostaa peukkunsa pystyyn.
– Saksan autoteollisuus on palannut takaisin. Käytimme kuluneet viisi viikkoa valmistellen Volkswagenin tuotannon uudelleenkäynnistystä, konsernin pääluottamusmies Bernd Osterloh julisti.
Tehdasbussien istumajärjestyskin muuttui
BMW puolestaan kertoi käynnistävänsä moottorituotantonsa maanantaina. Viikon kuluttua maanantaina ovat vuorossa baijerilaisjätin tehtaat Isossa-Britanniassa ja Yhdysvaltain Etelä-Carolinassa. Toukokuun puoleen väliin mennessä avataan tehtaat Saksan Dingolfingissa ja San Luis Potosissa Meksikossa, kysynnästä riippuen.
Toukokuun puolenvälin jälkeen käynnistysvuorossa ovat BMW:n mukaan sen tehtaat Leipzigissa ja Regensburgissa sekä Etelä-Afrikan Rosslynissa oleva tuotantolaitos. Shenjangin-tehdas Kiinassa on toiminut jo helmikuun puolesta välistä lähtien.
Työntekijöitä on kehotettu käyttämään hengityssuojaimia sekä pitämään riittävä etäisyys kollegoihin. BMW:n tuotantolaitoksille kulkevien bussien istumajärjestykseen on tehty muutoksia, myös nousu bussiin ja sieltä poistuminen on päivitetty korona-aikaan.
Työntekijöiden on saavuttava tehtaalle sonnustautuneina työvaatteisin, jotta pukeutumistiloissa vietetty aika jäisi mahdollisimman lyhyeksi. Tehtaan sisäisiä kulkuväyliä on muutettu yksisuuntaisiksi, BMW kertoo.
Mercedes-Benz, Toyota, Renault, Volvo...
Mercedes-Benz valmistelee puolestaan tuotantolaitostensa käynnistämistä Bremenissä ja Sindelfingenissä. Toisin kuin Italiassa ja Espanjassa, emoyhtiö Daimler ei oikeastaan koskaan virallisesti sulkenut Saksan-tehtaitaan.
Niiden tuotanto kuitenkin loppui olosuhteiden pakosta, kun hallituksen tiukat poikkeustilasäännökset otettiin käyttöön. Tämä sulki kivijalkaliikkeet ja halvaannutti kysynnän.
Italialais-amerikkalainen Fiat Chrysler avaa maanantaina Keski-Italiassa sijaitsevan Sevelin-tehtaansa. Tuotantoa jatketaan noin 70–80 prosentin kapasiteetilla.
Toyota on puolestaan ehättänyt avata Ranskan Valenciennesissa sijaitsevan tehtaansa, Renault käynnisti moottorivalmistuksen Pariisista länteen sijaitsevilla Cleonin-tehtailla. Seuraavaksi vuoroon tulee Flinsin-tehdas, jossa tuotantoa on tosin tarkoitus jatkaa vain neljänneksellä tehtaan normaaliolojen miehityksestä.
Volvo avasi viime viikolla tehtaansa Ruotsin Torslandassa.
– Euroopan talous on seisahtunut, mutta koronarokotteen valmistuminen vie vielä pitkän aikaa. Siksi on tärkeää käynnistää tehtaat turvallisessa järjestyksessä. Toivottavasti voimme osaltamme auttaa olojen normalisoinnissa, Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson sanoo.