Sähköautoyhtiö Teslan vallankumouksellinen järjestelmä joutuu tutkinnan kohteeksi Yhdysvalloissa, kertoo New York Times.
Yhdysvaltojen autoturvallisuudesta vastaava valvontavirasto on aloittanut laajan tutkinnan Teslan Autopilot-toiminnosta, joka on käytössä sadoissatuhansissa Tesla-autoissa.
Tutkinta on aloitettu 11 onnettomuuden pohjalta, joissa autopilotin ollessa päällä Tesla on törmännyt parkissa oleviin hätäajoneuvoihin. Onnettomuuksissa on kuollut yksi ihminen ja loukkaantunut 17.
Autopilot-toiminto tarkoittaa käytännössä sitä, että auto ohjaa, kiihdyttää ja jarruttaa tarvittaessa automaattisesti ilman kuskin väliintuloa.
Turvallisuusasiantuntijat ovat seuranneet Teslan Autopilot-toimintoa tarkasti jo vuodesta 2016, jolloin automaattiohjauksessa ollut auto oli osallisena ensimmäisessä kuolettavassa onnettomuudessa.
Tuolloin Autopilot-toiminnossa ei todettu vikoja. Tämän viikon alussa valvontavirasto vaikuttaa muuttaneen mielensä. Aloitettu tutkinta on tähän mennessä käynnistetyistä laajin.
Tutkinnassa saatavien tulosten perusteella valvontavirasto voi määrätä Teslan kutsumaan autoja korjattavaksi liikenteestä.
Lue myös: Kohutun Autopilotin ei pitäisi toimia, jos ketään ei ole ratin takana, mutta kuinkas kävikään: "Pelottavaa tajuta"
Tutkinnan pääkohdat
Yksi tutkinnan päälinjoista keskittyy selvittämään sitä, miten järjestelmä varmistaa Autopilot-toiminnon päällä ollessa, että kuski kiinnittää huomiota liikenteeseen.
Kuskin pitää pystyä ottamaan auto haltuunsa esimerkiksi siinä harvinaisessa tapauksessa, että Tesla ei jarruta automaattisesti yllättävässä tilanteessa.
Teslan nettisivujen mukaan nykyinen Autopilot-toiminto edellyttää kuljettajan jatkuvaa valvontaa eikä tee autosta autonomista.
Teslan ohjeistuksessa sanotaan, että auton kuljettajan kuuluu pitää kätensä ratilla myös Autopilot-toiminnon ollessa päällä. Järjestelmä pysyy kuitenkin aktiivisena, vaikka kuski vain napauttaisi rattia silloin tällöin.
Lue myös: Mystisen Tesla-kolarin ympärillä vellovat väitteet asettuvat tämän faktan myötä uuteen valoon
Turvallisuusvirasto aikoo selvittää myös, miten Autopilot-järjestelmä tunnistaa esineitä tiellä ja missä olosuhteissa toiminnon voi kytkeä päälle.
Autopilot-järjestelmällä vaikuttaa olevan hankaluuksia tunnistaa pysäköityjä ajoneuvoja, kuten kuorma-autoja, joissa ei ole vilkkuvia valoja.
Teslan toimitusjohtaja Elon Musk on jatkuvasti todennut, että Autopilot-järjestelmä ei ole viallinen. Hän vakuuttaa, että toiminto tekee Tesloista paljon turvallisempia verrattuna perinteisiin autoihin.
Autopilot estää onnettomuuksia
Vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä saatujen onnettomuustilastojen luvut kertovatkin Autopilot-järjestelmän todella estävän onnettomuuksia kovalla prosentilla.
Autopilot-toiminnon päällä ollessa raportoitiin yksi onnettomuus jokaista 6,74 miljoonaa ajettua kilometriä kohden.
Ilman Teslan Autopilot-toimintoa tai muita turvallisuusominaisuuksia käyttäneiden keskuudessa raportoitiin yksi onnettomuus jokaista 1,57 miljoonaa ajettua kilometriä kohden.
Autopilot-toiminnon ja muiden Teslassa olevien turvallisuusominaisuuksien ollessa päällä onnettomuuksia sattui siis yli neljä kertaa vähemmän.
Katso myös: Tesla-kuski hyppäsi kesken ajon pelkääjän paikalle – kuvasi koko älyvapaan touhun
0:41