Faraday esitteli vuoden alussa Las Vegasissa Consumer Electronics Show’ssa mielipiteitä vahvasti jakaneen FFZero1-konseptisähköauton. Auto sai osakseen arvostelua, mutta kaikkea ei vielä kuitenkaan tiedetty.
Vaikka FFZero1:n kohdalla kyse olikin vain konseptiautosta, Faradaylla on suuria suunnitelmia tulevaisuuden varalle. Automerkkiä on puskemassa eteenpäin kiinalainen miljardööri Jia Yueting, jolla on tarkoituksena rakentaa noin 364 hehtaarin kokoinen ja noin 920 miljoonaa euroa maksava 4 500 henkilöä työllistävä tehdasalue Yhdysvaltain Nevadaan. Yueting tunnetaan LeTV:n taustalta. LeTV:tä kutsutaan "Kiinan Netflixiksi".
Yksinkertaisella idealla karsitaan kustannuksia
FFZero1-konseptiauton ei Faradayn mukaan ollutkaan tarkoitus kertoa suoraan kaikkea yhtiön strategiasta. Mielenkiintoisinta Faradayn suunnitelmissa ovat tuotantoon liittyvät ratkaisut. Yhtiön on tarkoitus valmistaa autoja supervauhtia, kustannustehokkaasti.
Automalleja kehitellään usein monia vuosia. Faraday sanoo pystyvänsä kehittämään uusia autoja ennätysvauhtia alustaan liittyvän suunnittelun vuoksi.
Yksi alusta, monta automallia
Faradayn ideana on, että erilaiset automallit rakennetaan samanlaiselle alustalle. Idea onkin mitä mainioin, sillä autoa ei tarvitse aina lähteä suunnittelemaan alusta alkaen uudelleen. Alustaan voi kiinnittää tai poistaa akkuja tarpeen mukaan, tai sitä voi lyhentää ja pidentää siihen kiinnitettävän korin mukaan.
Muutkin automerkit ovat käyttäneet samanlaista toimintatapaa, mutta Faraday vie suunnittelun askelta pidemmälle. Yhtiö kertoo käyttävänsä samaa alustaa kaksipaikkaisesta kaupunkiautosta suurempaan crossoveriin.
Salamyhkäinen projekti
Faradayn aikeet tulkittiin alun perin väärin. Siitä kaavailtiin Teslan kilpailijaa, joka vie luksuksen ja tyylin Teslaakin pidemmälle. FFZero1:n paljastus kuitenkin yllätti koko automaailman. Auto osoittautui yksipaikkaiseksi kilpa-autoksi, joka näyttää tulevaisuudesta tulleelta.
Faraday kertoi muuttavansa koko automaailmaa uusilla ideoillaan. FFZero1 ei kuitenkaan näyttänyt lunastavan kovinkaan hyvin lupauksia mullistavuudesta. Faradayn suurin paljastus ei ollutkaan itse konseptiauto, jota ei luultavasti ikinä tulla liikenteessä näkemään, vaan tuotantoon liittyvät uudistukset.
Lähde: Wired.com