Kiinalaiset ovat kopioineet viime vuosina useita suosittuja automalleja omiksi versioikseen. Nyt kohteena on sähköautomerkki Tesla.
Teslan sähköautojen erinomaiset ominaisuudet ovat tehneet siitä halutun auton. Ainoastaan hinta on monen kuluttajan hankinnan esteenä, sillä esimerkiksi Teslan Model S -auton hinta Suomessa alkaen 80 000 euroa.
Tesla on kertonut suunnittelevansa vuodelle 2017 hieman edullisemman mallin, Model III:n, julkaisua, mutta se saattaa olla jo myöhäistä. Halpakopiomarkkinat toimivat nimittäin myös autojen kohdalla.
Kiinassa on kehitteillä Youxia Ranger X -auto, joka jäljittelee Teslan Model S:ää. Vaikutteita on otettu myös Lexukselta, Audilta ja Maseratilta. Myös Ritari Ässä on joutunut jäljittelyn uhriksi, sillä Ranger X:n piilotetut ovenkahvat on otettu 1980-luvun hittisarjan autosta. Myös kiinalaisversion nimessä viitattaneen Ritari Ässään – Youxia kun tarkoittaa vapaasti käännettynä vaeltavaa ritaria.
Paitsi ulkonäön suhteen, Youxia Ranger X on oletettavasti kopioinut myös Teslan tehoja. Kiinalaisautossa on 348 hevosvoimaa, jonka voimasta auto kiihtyy nollasta lähes 100 kilometriin tunnissa viiden ja puolen sekunnin ajassa. Huippunopeus Youxian sähköautossa on noin 225 km/h.
Kopion taustalla on 28-vuotias kiinalaisyrittäjä ja hänen 50-henkinen insinööri- ja suunnittelijatiiminsä. Youxia Ranger X:n on luvattu valmistuvan vain 16 kuukaudessa, mikä tarkoittaa, että julkistamisen pitäisi tapahtua jo vuonna 2017.
Hinta lähes kolmasosan alkuperäisestä
Yhtäläisyyksiä on siis paljon ja hinta taitaakin olla ainoita erottavia tekijöitä kiinalaisauton ja Teslan välillä. Youxia Ranger X:n hinnaksi kun on ilmoitettu vain noin 30 000 dollaria eli reilut 26 000 euroa.
Myös toimintasäteessä on eroa, mutta se ei ole yhtä räikeä kuin hinnassa. Teslalla pääsee noin 500 kilometrin päähän yhdellä latauksella, kun taas Youxian Ranger X kuljettaa yhdellä latauksella noin 460 kilometriä.
Toinen kiinalainen valmisteilla oleva sähköauto on Le*Car, jonka taustalla on Kiinan Netflix, LeTV-niminen suoratoistopalvelu.
Le*Carin tarkkaa hintaa ei ole vielä julkaistu, mutta valmistajan mukaan se tulee olemaan ”hyvin kilpailukykyinen”. Auton ensiesittelyajankohdaksi puolestaan on kaavailtu vuoden 2016 Pekingin autonäyttelyä.
"Emme avanneet patentteja hyväksyäksemme kopioiden tekemisen"
Kilpailijat eivät sinänsä Teslaa häiritse, mutta kopioinnista yhtiössä ei pidetä, vaikka yhtiö onkin suosinut omassa tekemisessään vapaita patentteja.
– Kiina on osoittanut sitoutuneisuutta kestävään liikennöintiin ja Tesla on sitoutunut auttamaan siinä. Olemme iloisia nähdessämme, että Model S:ää ja Teslan yritysmallia käytetään esimerkkeinä muutokseen. Avasimme patenttimme rohkaistaksemme muita käyttämään teknologiaamme hyväkseen, emme hyväksyäksemme Tesla-kopioiden teon, yhtiön edustaja kommentoi Wired-julkaisulle.
Lähde: Wired.com