Sähkö-Hummerin ensiesittely lähestyy.
General Motors esittelee 20. lokakuuta täyssähköisen version kaikkien äijämaasturien isästä Hummerista.
GMC Hummer EV -nimellä ainakin vielä kulkeva auto oli määrä esitellä jo aiemmin. Yhdysvaltalaisille autonostajille erittäin tärkeät lava-autot muuttuvat kilpailijoiden, kuten Rivianin, Fordin ja Teslan mallistossa siihen tahtiin sähköisiksi, ettei GM voinut enää viivytellä tuotteensa kanssa. Myös osakkeenomistajat ovat painostaneet perinteistä autovalmistajaa nopeuttamaan sen sähköautojen esiinmarssia.
Sähkö-Hummerin yksi erikoisuus on ”rapumoodi”, jonka avulla auto voi edetä ravun tavoin, ikään kuin olkapää edellä.
Lue myös: Tätä et osannut odottaa: Hummer tekee paluun markkinoille, mutta se ei todellakaan ole entisensä
Auton odotetaan olevan yhtiön ensimmäinen LG Chemin kanssa yhdessä kehitettyä seuraavan sukupolven Ultium-akkuteknologiaa käyttävä tuote. Tämä tarkoittaa kehittyneempää kemiaa ja älykkäämpiä akkusoluratkaisuja.
Valmistajan mukaan Ultium-teknologiaan ja skaalautuvaan pohjarakenteeseen voidaan valmistaa ainakin Cadillacin sähköautoja, Chevroletin lava-autoja ja GMC Hummer EV:n kaltaisia sähköautoja. Visiot ovat hurjia.
Toimintamatka 50–200 kilowattitunnin akustolla olisi yhdellä latauksella parhaimmillaan 645 kilometriä, sataseen kiihtyvyys hieman yli kolme sekuntia ja veto tapahtuisi etu-, taka- tai molemmilla akseleilla. Hevosvoimia olisi parhaimmillaan käytössä tuhat.
Liikepankki Morgan Stanley arvioi aiemmin GM:n Ultium-teknologian potentiaalisesti jopa 20 miljardin dollarin arvoiseksi.
GM on kertonut jo esimerkiksi Tesla Model X:n, Audi e-tronin ja Jaguar I-Pacen kilpailijaksi suunnatusta, vuodelle 2023 kaavaillusta Cadillac Lyriq -täyssähkökatumaasturista.