THL:n kysely: Puolet peliongelmaisista kokee mainonnan lisänneen pelaamista

COLOURBOX1773409
Kuvituskuvaa. COLOURBOX
Julkaistu 11.12.2017 09:08

MTV UUTISET – STT

Puolet rahapeliongelmaansa apua hakeneista kokee mainonnan saaneen heidät pelaamaan enemmän ja siten pahentaneen peliongelmaa. Tieto käy ilmi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kyselystä, joka oli tehty Peliklinikan asiakkaille.

– Rahapeliongelmasta kärsivät, toipumisvaiheessa olevat ja nuoret ovat erityisen alttiita markkinoinnin vaikutuksille. Mainonta kiihdyttää jo olemassa olevaa rahapeliongelmaa ja lisää retkahdusalttiutta pelaajilla, jotka ovat päättäneet lopettaa, sanoo THL:n erikoistutkija ja psykologi Sari Castrén THL:n tiedotteessa.

Vajaalla puolella vastanneista päämotiivi pelaamiseen oli rahan voittaminen, mutta neljännes ilmoitti pelaavansa paetakseen tai siirtääkseen huomion pois muista asioista. Niin ikään noin puolella vastanneista oli peliongelmaisia myös lähipiirissään.

Tutkimukseen osallistui 119 Peliklinikalta rahapeliongelmaan apua hakenutta asiakasta.

THL vertaili vastauksia väestökyselyyn, johon vastasi yli 7  000 ihmistä Uudellamaalla, Pirkanmaalla ja Kymenlaaksossa. Siihen vastanneista joka yhdeksäs oli kokenut rahapelien pelaamisen aiheuttaneen haittaa elämälleen.

Väestökyselyn vastaajista runsaat puolet ilmoitti pelaavansa voittaakseen rahaa, mutta seuraavaksi yleisin syy pelaamiseen oli jännitys, ajanviete tai huvi.

– Nuorimmat, 18–24-vuotiaat vastaajat erottuivat vanhemmista siinä, että he pelasivat rahan voittamisen sijaan jännityksen, ajanvietteen ja huvin vuoksi. Nuorin ikäryhmä oli myös ainoa, jossa tutun porukan kanssa pelaaminen oli yleisempää kuin yksin pelaaminen, kertoo THL:n erikoistutkija Anne Salonen.

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa