THL:n kysely: Yhteydenotot sosiaalipäivystyksiin jatkoivat kasvuaan loppuvuonna

4:02img
Katso myös: Milloin koronatoimista voidaan luopua? Asiantuntijat arvioivat
Julkaistu 22.02.2021 12:19

Olli Tiihonen

olli.tiihonen@mtv.fi

@ollitiihonen5

Suuri osa sosiaalipäivystysten työntekijöistä arvioi, että asiakkaiden yhteydenotot lisääntyivät viime vuonna, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tekemästä kyselystä.

Lähes 60 prosenttia kyselyyn vastanneista työntekijöistä arvioi, että uusien asiakkaiden yhteydenotot lisääntyivät syys-joulukuussa verrattuna koronaepidemiaa edeltäneeseen aikaan. Viime keväänä saman arvion teki reilu neljännes vastaajista.

Voimakkainta uusien asiakkaiden yhteydenottojen kasvu oli Helsingin seudun yliopistollisen keskussairaalan alueella.

Eniten kasvua iäkkäisiin ja muistisairaisiin liittyen

Sosiaalipäivystysten loppuvuoden työtehtävistä 40 prosenttia liittyi lasten ja nuorten sekä lapsiperheiden asioihin. Yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, että lapsiin ja nuoriin liittyviä työtehtäviä oli loppuvuonna enemmän kuin normaalisti.

Eniten yhteydenotot lisääntyivät kuitenkin iäkkäiden ja muistisairaiden tarpeista. Myös mielenterveyteen ja yksinäisyyteen liittyvät yhteydenotot olivat kasvussa.

Sosiaalipäivystyksellä tarkoitetaan kiireellisten palvelujen järjestämistä hätätilanteissa. Sosiaalipäivystyksistä asiakkaita ohjataan enimmäkseen sosiaalitoimeen, lastensuojeluun ja iäkkäiden palveluihin.

Tuoreimmat aiheesta

THL