Kesällä 2020 voimaan astunut uusi tieliikennelaki poisti käytöstä tutun rikesakkojärjestelmän. Rikesakkojen tilalle tulivat uudet liikennevirhemaksut, joita määrätään esimerkiksi lievistä ylinopeuksista.
Poliisi käyttää liikennevirhemaksuista omassa viestinnässään monesti lyhennettä lim tai LIM. Liikennevirhemaksu voidaan määrätä tie- ja vesiliikenteessä tapahtuvista rikkomuksista.
Poliisin verkkosivuilla kerrotaan, että tyypillisesti liikennevirhemaksu on seurausta vähäisistä rikkomuksista, jotka todetaan liikennevalvonnassa. Poliisi selvittää asian paikan päällä ja antaa rikkomuksen tehneelle liikennevirhemaksupäätöksen.
Artikkeli jatkuu Twitter-julkaisujen jälkeen.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
Lue myös: Laki sallii auton töötin käyttämisen hyvin kyseenalaisella tavalla – älä ota tavaksi: "Aiheuttaisi mahdollisesti provosoitumista"
Traficomin mukaan liikennevirhemaksu ei ole sakko, vaan hallinnollinen sanktio, vaikka kumpikin on tienkäyttäjän lainvastaisen menettelystä määrättävä seuraamus.
Liikennevirhemaksu korostaa myös sitä, että sakkorangaistus on varattu moitittavuudeltaan vakavampien liikennerikosten rangaistukseksi.
Kuka voi saada LIMin?
Liikennevirhemaksun voi saada jalankulkija, polkupyöräilijä, muun moottorittoman ajoneuvon kuljettaja, moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja, matkustaja tai vesikulkuneuvon päällikkö.
Poliisin lisäksi liikennevirhemaksun voi määrätä Tulli tai Rajavartiolaitos niille kuuluvissa tehtävissä. Sen sijaan ajoneuvokohtaisen LIMin esimerkiksi automaattisesta liikennevalvonnasta voi määrätä ainoastaan poliisi.
Vakavimmat LIMit
Liikennevirhemaksujen kasautuminen moottoriajoneuvon kuljettajalle ei automaattisesti johda ajokieltoon, kuten rikesakkojärjestelmässä tapahtui. Sen sijaan ajo-oikeuteen vaikuttavia liikennerikkomuksia ovat:
- Viestintävälineen käyttö ajon aikana
- Nopeuden ylitys vähintään 10 km/h enintään 60 km/h alueella
- Nopeuden ylitys vähintään 15 km/h yli 60 km/h alueella
- Punaisen liikennevalon noudattamatta jättäminen
Vanhan tieliikennelain aikaan 12 metrin punaisia päin ajosta määrättiin 9 päiväsakkoa. Uudessa tieliikennelaissa sama teko katsotaan liikennerikkomukseksi, josta seuraa 100 euron liikennevirhemaksu. 13 metristä ylöspäin teko katsotaan liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi, josta seurauksena on päiväsakkoja.
Ajokieltoon määrätään, mikäli toistuvia rikkomuksia on vähintään kolme vuodessa tai neljä kahdessa vuodessa. Lyhytaikaisella ajokortilla ajokiellon raja on kahdessa rikkomuksessa vuodessa tai kolmessa kahdessa.
Liikennevirhemaksu on kiinteä, ja maksun suuruus on määritelty laissa rikkomuskohtaisesti. Sen suuruuteen vaikuttaa myös se, määrätäänkö se jalankulkijalle, pyöräilijälle vai moottoriajoneuvon kuljettajalle.
LIM ylinopeudesta
Katso alta, millaisia liikennevirhemaksuja määrätään ylinopeuksista. Yhden tuntikilometrin ylityksistä ei rangaista, vaikka asteikko siitä alkaakin.
Ylinopeus enintään 60 km/h:n rajoitusalueella
100 euroa, mikäli ylinopeutta 1–10 km/h
170 euroa, mikäli ylinopeutta 11–15 km/h
200 euroa, mikäli ylinopeutta 16–20 km/h
Ylinopeus yli 60 km/h:n rajoitusalueella
70 euroa, mikäli ylinopeutta 1–10 km/h
140 euroa, mikäli ylinopeutta 11–15 km/h
170 euroa, mikäli ylinopeutta 16–20 km/h
Kovemmista ylinopeuksista seurauksena on päiväsakkoja.
Aiheesta kertoi aiemmin Maaseudun Tulevaisuus.
Lue myös: Käräjäoikeus kumosi 2 500 euron ylinopeussakon, koska nopeusrajoitusmerkki oli kadonnut
Lähteet: Traficom, Poliisi