Tiedätkö oikeasti, missä sähköpotkulaudalla saa ajaa?

Sähköpotkulautailijat lipsuvat liikennesäännöistä, paljastaa Liikenneturvan seuranta.

Tiedätkö sinä, mitä liikennesääntöjä on noudatettava, kun alla on vuokrakäyttöinen sähköpotkulauta?

Liikenneturvan koulutusohjaaja Pasi Pohjonen muistuttaa, että sähköpotkulauta on myös ajoneuvo. Vuokrakäyttöisillä sähköpotkulaudoilla noudatetaan polkupyöräilijän liikennesääntöjä.

Kun ottaa vuokrakäyttöisen sähköpotkulaudan käyttöön, kannattaa kääntää pyöräilijäasetukset päälle. Eli käytetään pyöräteitä, ei jalkakäytäviä. Jos pyörätietä ei ole, ajetaan pientareella tai ajoradalla. Pysähdytään punaisiin, näytetään suuntamerkkiä, annetaan kävelijöille tietä suojatiellä ja niin edelleen, Pohjonen kertoo tiedotteessa.

Jalkakäytävän suuri houkutus

Sähköpotkulautailijat siirtyvät yhä useammin jalkakäytävälle ajoradan sijaan paikassa, jossa ei ole pyörätietä. Asia ilmenee Liikenneturvan viime kesänä tekemissä seurannoissa.

Neljä viidestä sähköpotkulautailijasta ajoi pyörätiellä oikeaoppisesti, kun sellainen oli. 13 prosenttia ajoi jalkakäytävällä silti tässäkin tilanteessa. 

Pohjosen mukaan jalkakäytäväajelu on siistiytynyt vuosien saatossa, mutta edelleen se on turhan yleistä. 

Tilanteessa, jossa ajorata on vähemmän houkutteleva esimerkiksi vilkkaan liikenteen tai liikenneympäristön epäjatkuvuuksien takia, sähköpotkulaudalla siirrytään herkemmin jalkakäytävälle, Pohjonen toteaa.

– Jalkakäytävällä saavat ajaa vain alle 12-vuotiaat, sääntö on sama kuin pyöräilyssä. Jos tuntee epävarmuutta siitä, onko kyseessä pyörätie, kannattaa muistaa se, että pyörätiet merkitään pyörätien liikennemerkillä. Jos liikennemerkkiä ei ole, kyseessä on jalkakäytävä. Jos jalkakäytävälle halajaa, on skuuttia talutettava.

Kypärä oli käytössä vain muutamalla prosentilla sähköpotkulautailijoista, ilmeni Liikenneturvan seurannoissa. Ehdottoman kiellettyä on taittaa matkaa matkustajan kanssa, mutta silti näin toimi viisi prosenttia porukasta.

Käyttäjä vastaa laitteesta

Sähköpotkulautan hankinta saattaa lähestyvän kesän myötä houkuttaa. Kun tekee kaupat, kannattaa kiinnittää huomiota laitteen ominaisuuksiin, korostaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti.

Huomionarvoista on, että kaikki myynnissä olevat sähköpotkulaudat eivät ole sallittuja tieliikennekäytössä.

Markkinoilla valitettavasti on runsaasti tieliikennekelvottomia sähköpotkulautoja, jotka eivät nopeutensa tai tehonsa puolesta ole sallittuja Suomen tieliikenteessä. Näiden myynti ei ole kiellettyä, mutta ostajan on oltava tarkkana, ettei tule hankittua tieliikennekäyttöön soveltumatonta ajoneuvoa, Ruutti tähdentää.

Lopulta vastuu on aina sen, joka sähköpotkulautaa käyttää. Hänen on tiedettävä laitteensa ominaisuudet.

Joissain tapauksissa myydään jopa jonkinlaisina premium-malleina laitteita, jotka eivät ominaisuuksiltaan ole tieliikennekelpoisia. Laitetta ostettaessa on huolehdittava, että yhteenlaskettu nimellisteho on enintään 1 000 wattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 km/h. 

Ratkaisevana tekijänä on nimenomaan rakenteellinen enimmäisnopeus: mikään tilapäinen nappi-, valikko- tai esimerkiksi geofencing-rajoitus ei tätä muuta, Ruutti korostaa.

Mikä on sähköpotkulauta? 

  • Sähköisen liikkumisvälineen ominaisuuksista riippuu, rinnastetaanko käyttäjä jalankulkijaksi, pyöräilijäksi vai moottoriajoneuvon kuljettajaksi.
  • Vuokrakäytössä olevien sähköpotkulautojen rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h ja niillä ajetaan pyöräilysääntöjen mukaisesti.
  • Mikäli laitteen rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 km/h, rinnastetaan laitteen käyttäjä jalankulkijaan. 

Liikenneturva tarkkaili sähköpotkulautailijoiden toimintaa kesällä 2023 kahdeksalla paikkakunnalla.

Lue myös:

    Uusimmat