Tinderin testivaiheessa oleva ominaisuus vaikuttaa hyödyntävän lähinnä stalkkereita ja yhtiötä itseään. Vielä ei ole varmaa, milloin Places tulee kaikille käyttäjille.
Suomen tunnetuin sinkku Henriikka Rönkkönen kertoo mielipiteensä Tinderistä ja nykypäivän deittailusta. Katso yllä oleva video!
Teknologiajulkaisut The Verge ja Techcrunch kertovat Tinderiin tulevasta uudesta ominaisuudesta, jonka avulla käyttäjät voivat nähdä paikkoja, missä toiset käyttäjät ovat käyneet. Ominaisuus nimeltänsä Places (suomeksi paikat) on nyt testissä rajatulla joukolla käyttäjiä.
Uuden ominaisuuden ollessa käytössä Tinder seuraa käyttäjän sijaintia, ja näyttää potentiaalisille matcheille, missä käyttäjä on ollut. Techcrunchin mukaan ajatus on samanlainen kuin deittisovellus Happnissa: ihmiset voivat tavata tuttavuuksia, jotka he ovat ohittaneet oikeassa elämässä.
Ominaisuutta pidetään huolestuttavana
Techcrunch kutsuu ominaisuutta "huolestuttavaksi" ja jopa "hiukan karmivaksi". Sovellus ei nimittäin anna käyttäjän esimerkiksi kirjautua lempipaikkoihinsa, jotka potentiaalisille matcheille ehkä haluaisi näyttää. Sen sijaan Tinder seuraa käyttäjän liikkeitä koko ajan ja päättää, mitkä paikat toisille käyttäjille näytetään.
Yksittäiset paikat voi ilmeisesti kuitenkin muuttaa ja poistaa manuaalisesti, jos sovellus on vaikkapa paikantanut sijainnin väärin.
Tinder on ilmoittanut, että jotkin paikat, kuten esimerkiksi pankit, terveyskeskukset ja työpaikan, voi piilottaa näkymästä toisille. Ei ole kuitenkaan selvää, tekeekö sovellus tämän suodattamisen automaattisesti vai voiko paikat valita manuaalisesti.
Käyttäjän vierailemat paikat ilmestyvät sovellukseen viiveellä, mikä suojaa jonkin verran käyttäjien yksityisyyttä. Tosin Tinder ei tarkenna, kuinka pitkä tämä viive on.
Places-ominaisuuden historia poistuu automaattisesti 28 päivän jälkeen sovelluksesta, mutta ei ilmeisesti Tinderiltä. Yhtiö käyttää tietoja deittipalvelunsa kehittämiseen esimerkiksi oppimalla, mitkä paikat johtavat matcheihin ja mitkä käyttäjät poistavat aina.
Vähän hyötyä tavalliselle käyttäjälle, paljon Tinderille ja stalkkereille
Techcrunch arvioi, että uudesta ominaisuudesta on varsin vähän hyötyä käyttäjille rakkauden etsimiseen. Sen sijaan sen avulla voi helposti selvittää, missä toinen käyttäjä viettää säännöllisesti aikaa: mikä on hänen lempibaarinsa tai kahvilansa.
Datan näyttäminen hyödyttää siis pikemminkin stalkkereita ja sen kerääminen Tinderia. Techcrunch arvioi, että datan myyminen voi tarjota yhtiölle rahakkaan bisneksen.
Places on tällä hetkellä vasta testauksessa, ja se saattaa muuttua vielä paljonkin ennen varsinaista julkaisua. Julkaisun aikataulusta ei ole tarkempaa tietoa. Techcrunchin mukaan ominaisuuden voisi myös halutessaan ottaa kokonaan pois käytöstä.
Lähteet: The Verge, Techcrunch