Toyotan rallitallin päällikkö Jari-Matti Latvala nostaa rengaspelin yhdeksi ratkaisuelementeistä perjantaina käynnistyvässä Portugalin MM-rallissa.
Portugali on kauden ensimmäinen soraralli, joten täksi kaudeksi tulleet Pirellin uudet renkaat ovat tiimeille arvoitus, vaikka toki testejä MM-rallia varten on ajettu satoja kilometrejä.
Latvalan johtama tiimi testasi vesisateessa, jota ei ole luvassa kisan ajaksi. Helmikuun Rovaniemen MM-rallissa vääränlainen testitie koitui Toyotan kohtaloksi. Tälläkin kertaa pieni riski on olemassa, vaikka perinteikkään kilpailun metkut ovat kuskien tiedossa.
– Meillä oli aikaa märkää testeissä. Se oli vähän hankala juttu, kun emme oikein päässeet testaamaan kovempaa rengasta. Yleensä pehmeämmällä renkaalla ajetaan sateessa, mutta nyt tilanne oli vähän toinen, Latvala totesi MTV Urheilulle kisan aattona.
– Uusi rengas kestää kulumista ja on vahva, mutta se tavallaan elää enemmän Micheliniin verrattuna. Muuten olemme kyllä ihan positiivisin fiiliksin, mitä olen ehtinyt poikien kanssa juttelemaan.
Portugalin MM-rallissa kuskeilla on aiempaa vähemmän käytössä pehmeää rengasseosta. Näiden oikeassa käytössä kisan aikana voi Latvalan mukaan piillä voiton salaisuus. Alkuviikosta Pohjois-Portugalissa satoi rutkasti vettä, mikä voi tehdä tienpinnasta hieman erilaisen kuin mihin on aiemmin totuttu.
– Kaikista haastavinta on se, että tämä kilpailu on nyt määritetty kovan renkaan kilpailuksi ja niitä vaihtoehtorenkaita eli pehmeitä on vain kahdeksan kappaletta. Aikaisemmin kun ajettiin Michelinillä, pehmeitä renkaita oli paljon enemmän, Latvala sanoi.
– Se tekee asiasta pikkuisen hankalamman, jos tienpohja on märkä. Normaalisti siinä tilanteessa haluaisi käyttää pehmeitä, mutta nyt on tarjolla vain kahdeksan sellaista rengasta. Se on mielenkiintoista nähdä viikonlopun aikana, miten kukin tekee valintansa.
"Kalle kestää painetta"
Latvala nostaa nuoren Kalle Rovanperän jopa kisan ennakkosuosikiksi. Rovanperän puolesta puhuu hyvä lähtöpaikka sekä aiempi kokemus kilpailusta.
– Niin kuin nähtiin Rovaniemellä, Kalle kestää kyllä painetta. En ole huolissani. Vaikka häntä kohtaan on odotuksia, hän pystyy tilanteen varmasti handlaamaan, Latvala mietti.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperälle on pedattu Portugalin MM-rallissa iskun paikka – olosuhteet voivat kääntää kaiken päälaelleen
Edellisessä rallissa Kroatiassa Rovanperä rysäytti ulos tieltä jo avauspätkällä. Tämä tuskin enää kuitenkaan kummittelee kylmäpäisen nuorukaisen mielessä.
– Kallella on tiedossa, että kuljettajalle tulee pientä painetta, kun eka pätkä on nyt ainakin päästävä maaliin. En usko, että häntä silti tarvitsee toppuutella. Kalle on niin fiksu, että hän ymmärtää tilanteen ja tajuaa, mikä on pelin henki, Latvala muistutti.
Alkuviikon vesisateet voivat tuoda pientä apua Latvalan tiimin kärkinimille Sebastien Ogierille ja Elfyn Evansille, jotka lähtevät ensimmäisenä ja kolmantena autona reitille.
– En muista hetkeen, että täällä olisi satanut vettä ennen nuotitusta. Se on kastellut teitä aika paljonkin. Siinä on pari tekijää, mitkä muuttuvat. Osassa erikoiskokeista irtotavara on oikein painunut tienpintaan, joka on muuttunut jopa kovaksi. Lauantaiaamun erikoiskokeilla on puolestaan jaksoja, joissa vesi on rikkonut tien. Sen vuoksi kiviä on tullut esiin, Latvala analysoi.
Varsinkin lauantain erikoiskokeille Latvala povaa haasteita.
– Perjantai on tosi hyväkuntoinen, mutta lauantai voi tuoda yllätyksiä. Varsinkin lauantain iltapäivän lenkki on vaikea, jos tiet pettävät pahemmin. Järjestäjä kyllä yrittää niitä vielä korjata, mutta eivät ne millään tule kiinteytymään tässä ajassa, Latvala kommentoi.