Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala ihasteli nuoren suojattinsa Kalle Rovanperän menoa perjantaina Kreikan MM-rallissa.
Rovanperä ajaa Kreikassa ensimmäistä kertaa, mutta suomalaisnuorukainen näytti perjantaina kaapin paikan kokeneemmille kollegoilleen. Rovanperä lähtee lauantain erikoiskokeille vajaan neljän sekunnin johtoasemassa ennen Hyundain Ott Tänakia ja tallikaveriaan Sebastien Ogieria.
Latvala itse kertoi ennen kisaa, että häneltä meni kymmenen vuotta opetella kunnolla legendaarisen MM-rallin metkut.
– Kalle on paljon kypsempi kuin minä hänen iässään. Hänellä on valmius ja ymmärrys ihan eri tasolla. Se on kyllä huikeaa, Latvala hehkutti.
– Pitää kuitenkin muistaa, että ensimmäinen steppi on vasta takana. Toinen ajopäivä on täällä monesti vaikeampi. Eka steppi on saavutettu, mutta vielä pitää onnistua kahdessa muussa. Hyvällä mallilla ollaan, Toyotan tallipomo jatkoi.
Latvala yllättyi varsinkin Ogierin kovasta menosta, sillä ranskalaismestari oli ensimmäisenä autona reitillä auraamassa irtosoraa.
– Päivä oli paljon parempi kuin olimme olettaneet. Odotusarvo oli, että Hyundai hyödyntää lähtöpaikkansa ja pääsee karkuun. Me jopa pelkäsimme, että he voivat ottaa perjantaina niin ison eron, ettei sitä kahtena muuna ajopäivänä enää kiinni saa, Latvala summasi.
– Meillä oli kuitenkin kaikki autot hyvässä iskussa. Hyundai ei pystynyt karkaamaan ja siihen meidän pitää olla tosi tyytyväisiä.
Toyotan tiimi koki perjantaina myös takaiskun, kun MM-sarjan kakkosen Elfyn Evansin Yaris WRC:n vaihdelaatikko temppuili. Evans tippui kärjestä liki viiden minuutin päähän, koska perjantaina ei ollut päivähuoltoa.
– Elfynin autossa oli tekninen vika, mikä pilasi hänen päivänsä. Se oli harmillinen homma. Emme vielä tiedä tarkkaan, mikä oli vian syy, mutta jotain ongelmaa oli vaihteiston kanssa, Latvala selvitti.
– Hän pystyi jollain tavalla vaihtamaan ylöspäin vaihteita, mutta ei alas. Silloin joutuu ajamaan yhdellä vaihteella ja eroa tulee paljon. Elfyn hoiti tilanteen kuitenkin hienosti ja taisteli maaliin. Hän olisi voinut kiukkupäissään tehdä virheen tai rikkoa laatikon kokonaan.
Lauantain kuudesta erikoiskokeesta Latvala povaa haastavia.
– Nuotituksen aikana siellä satoi rajusti ja oli paljon mutaisia paikkoja. Nyt on ollut kuivempaa, ja tiedetään, että täällä aurinko kuivattaa nopeasti. Aukeat paikat ovat varmasti kuivia, mutta siellä voi olla vaikeita paikkoja puiden alla, Latvala totesi.
– Se vaikeuttaa kuljettajien työtä, kun ensin tullaan hyvällä pidolla ja sitten pito vaihtuu. Tienpintaa pitää osata lukea. Siinä on helppo tehdä virhe.