Kalle Rovanperän joutuminen ensimmäisenä matkaan viikonlopun Italian MM-rallin avauspäivänä ei ehkä tee niin suurta hallaa Toyota-kuskin kärkitaistelulle kuin voisi kuvitella, uskoo C Moren asiantuntija Jari Ketomaa.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Rovanperä nousi MM-sarjan kärkeen toukokuun puolivälin Portugalin osakilpailun voitollaan. Sardinian sorateille se tarkoittaa ensimmäisenä matkaan lähtemistä ohjelmaltaan melko raakaan perjantaipäivään.
LUE MYÖS: Maksaako Kalle Rovanperä kalliisti monsteripätkällä? Tässä Sardinian MM-rallin ohjelma, aikataulu ja tv-lähetykset
Sardiniassa kisan tuloksenteko tapahtuu pitkälti perjantaisin, mutta Ketomaa ei kuitenkaan pidä Rovanperän mahdollisuuksia huonoina.
– Luotan aika paljon Rovanperän hyvään suoritukseen siihen nähden, että lähtöpaikka on pikkuisen heikko, Ketomaa sanoo.
– Perjantai ei sen osalta ole mitenkään riemukas, mutta hän pystyi Portugalissa tekemään niin hyvää työtä koko rallin ajan eikä se yksi auto siinä edessä niin paljon auttanut putsaantumista, hän huomauttaa.
On kuitenkin selvää, että kolmosena matkaan lähtevä Toyotan tallikaveri Sebastien Ogier tulee olemaan vaikeasti lyötävä näistä asetelmista.
Toyotan edistysaskeleet kunnon testiin
Perjantaina rallissa ajetaan yksi sen erikoisuuksista, peräti 49,9 kilometrin mittainen Monte Lernon erikoiskoe. Tyypillisesti Sardiniassa kisataan todella kuumissa olosuhteissa, mutta tällä kertaa sääennusteet povaavat varsin siedettäviä hiukan päälle 20 asteen, korkeintaan 25 asteen lämpötiloja.
– Rengaskuluma on aina ollut Sardiniassa rajua. Se on yksi asia, joka pitkillä pätkillä helpottaa paljon, jos ei ole niin hirveän kuuma, Ketomaa toteaa.
Toyota osoitti Portugalissa päässeensä varsin hyvin sinuiksi alkukaudesta oikutelleen autonsa kanssa. Sardinia antaa myös osviittaa, onko viime vuonna ennen kaikkea Italiassa ja Kreikassa vaivanneet ongelmakohdat saatu korjattua.
– Ongelma oli nimenomaan näissä Sardinian tyyppisissä rankemmissa soraralleissa.
– Näen, että nimenomaan siinä asiassa on päästy eteenpäin. Kallen auto oli tosi hyvännäköinen Portugalissa. Kun katsoi balanssia, niin hän pystyi ajamaan tosi kovaa sillä. Auto oli kohtuu korkea. Siinä oli aika hyvä maavara koko ajan ja se reagoi tosi hyvin rattiin rankoilla osuuksilla, Ketomaa analysoi.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperän ehdotus kesken rallikyydityksen oli David Coulthardille liikaa – Mika Häkkinen ei kestänyt sitäkään vähää
Sen sijaan Hyundaille ja M-Sportille on luvassa vaikea viikonloppu Toyotan kyydissä.
– Lähtöpaikka on Kallelle pieni tasoittaja, mutta kyllä se raa’an vauhdin löytäminen näyttää valitettavan vaikealta muiden osalta. Aika haastavaa tulee olemaan, asiantuntija povaa.
– Kaiken järjen mukaan Sardinian pitäisi sopia paremmin Hyundaille kuin moni aiemmista kisoista. Fakta on se, ettei Kallen vauhtiin mahtanut kukaan mitään Portugalissa. Hän oli ihan totaalisesti omalla levelillään.