Sunnuntaina päättynyt Monte Carlo -ralli katkaisi pitkiä putkia.
LUE MYÖS: Mestaritalli pani Ruotsin rallin kokoonpanonsa uusiksi – Sébastien Loeb hyllylle
Hyundain Thierry Neuvillesta tuli vasta toinen belgialaiskuljettaja, joka on yltänyt voittoon MM-rallikalenterin legendaarisimmassa kilpailussa. Edellisen kerran ykkössija meni Belgiaan 1924, kun Jacques Edouard Ledure vei voiton.
Neuvillen ykkössija tarkoitti myös sitä, että suomalaisten ja ranskalaisten valtakausi Montessa tuli päätökseensä. Edellinen ei-suomalainen tai ei-ranskalainen voittaja oli ollut Carlos Sainz vuonna 1998.
Viimeiset kuusi kertaa ykköskorokkeelle oli noussut Sébastien Ogier, joka jäi tällä kertaa toiseksi.
– Tämä on se ralli, jonka haluan kaikkein eniten voittaa, Ogier kuvaili Monten merkitystä rallin avauspäivänä järjestetyssä lehdistötilaisuudessa.
Vaikka toive ei toteutunut, ja voittoputkikin katkesi, Ogier oli sunnuntaina melko tyytyväinen mies.
– Kaikki odottivat meiltä paljon, koska olemme saavuttaneet täällä hyviä tuloksia. Olen kuitenkin todella iloinen. Saimme paljon MM-pisteitä, ja suorituskykymme oli hyvällä tasolla. Ajoimme tasaisesti, mutta emme päässeet vielä ihan äärirajoille.
Ogier taipui äärimmäisen niukasti. Hän hävisi 300 ek-kilometrin matkalla Neuvillelle 0,04 sekuntia kilometriä kohden. On selvää, että tällainen tappio kismittää.
– Ei se ole salaisuus, että olen vähän turhautunut, kun en ole ykköskorokkeella, ranskalainen sanoi rallin päätöspressissä.
Ogier ja rallia lauantain jälkeen johtanut tallikaveri Elfyn Evans menettivät voiton sunnuntain neljällä erikoiskokeella, joilla Neuville oli 14,1, sekuntia nopeampi kuin Ogier ja 20,7 sekuntia nopeampi kuin Evans.
Ogier myönsi suoraan ajaneensa päätöspäivänä voittotaistelun kannalta liian varovasti.
– Kuljettajan täytyy luottaa omaan tuntemukseensa, ja kun luottoni ei ollut sataprosenttinen, en halunnut puskea ja tehdä virhettä.
LUE MYÖS: Heittikö Tommi Mäkinen piikkiä Toyotan ex-kuljettajien suuntaan? – "Ei tullut mitään romua"
Tähän toteamukseen tiivistyy hyvin se, miksi Ogier on ollut Montessa niin menestyksekäs. Kun tarkastellaan kauden avauskisan tilastoja vuosilta 2017–2020 – jolloin Ogier ei ole ollut yhtä ylivoimaisessa autossa kuin Volkswagen-vuosinaan – esiin piirtyy paljonpuhuva ristiriita.
Ogier ajoi näissä neljässä Montessa 13 pohja-aikaa. Neuvillen lukema on 23 ja kolmannen MM-suosikin, Ott Tänakin, 12. Pisteitä Ogierilla on kuitenkin 93, kun Neuvillen lukema on 53 ja Tänakin 48. Näihin lukuihin eivät sisälly Power Stage -pisteet.
Ogier ei siis ole ollut aina nopein, mutta hän on ollut ylivoimaisesti varmin. Tämä on sitä "päällä ajamista", josta Monten seitsenkertainen voittaja Sébastien Loeb puhui rallin alla; älykkyyttä sovittaa oma vauhti olosuhteiden mukaiseksi ja löytää oikeat renkaat vaikeisiin keleihin.
Tältä pohjalta Ogier ei ole ollenkaan huolissaan siitä, että voittoputki nyt katkesi. Hän lähetti lehdistötilaisuudessa vahvan viestin, jopa jonkinlaisen uhkauksen tai varoituksen, vieressään istuneille kilpakumppaneilleen.
– Maanantaina muistelen tätä rallia jo hyvällä MM-taistelua silmällä pitäen. Tiedän, että pidätte tilastoista, joten muistelkaapa viime kertaa, kun aloitin kauden Monte Carlon kakkossijalla – se oli minun paras kauteni koskaan.
Ogier viittaa ensimmäiseen mestaruuskauteensa, vuoteen 2013. Hän saavutti 13 osakilpailussa yhdeksän voittoa ja kaikkiaan 11 palkintokorokesijoitusta.
Mestaruus tuli ennätyksellisen suurella, 290 pisteen saaliilla. Ero toiseksi sijoittuneeseen Neuvilleen oli huimat 114 pistettä, ja tallikaveri Jari-Matti Latvala jäi 128 pisteen päähän.
Muiden lohdutukseksi on toki sanottava, että vuoden 2013 Volkswagen Polo oli täysin Ogierille rakennettu ja täysin Ogierin rakentama.
Toyota Yaris ei ole sitä, mutta se on silti MM-sarjan nopeimpana pidetty auto.