Toni Nieminen tokeni karmeasta näystä ME-ihmeeseen – himoitusta luksuspalkinnosta tuli talouspainajainen: "Sitä hyppyä maksoin aika pitkään"

nieminen
Toni Nieminen hyppäsi ME-lukemat Planicassa keväällä 1994. Kuva Niemisestä vuodelta 2001 ja Planican lentomäestä keväältä 2023. AOP/MTV
Julkaistu 25.02.2023 07:32
Toimittajan kuva

Ossi Karvonen, Planica

ossi.karvonen@mtv.fi

@ossikarvonen

Pelosta tärissyt 18-vuotias Toni Nieminen ylsi mäkihyppääjänä ennennäkemättömään temppuun 17. maaliskuuta vuonna 1994. Olympiavoittaja tunsi Planican lentomäen montussa euforiaa, joka haihtui kuitenkin pian palkinto-Mersun pakokaasuihin.

Kaksi vuotta aiemmin Albertvillessä sensaatiomaista olympiamenestystä niittänyt Nieminen saapui Planicaan hyvin rajallisella lentomäkikokemuksella. Edellistalvena hän oli hypännyt Norjan Vikersundissa, mutta rajut tuuliolosuhteet rajoittivat yritykset vain muutamaan.

LUE MYÖS: Harri Ollin hämmentävä kirjoittelu nousi uutiseksi Norjassa – tukee Venäjää ja Putinia: "Luulin, että joku käyttää hänen nimeään"

Tästä huolimatta suomalainen leijaili ensimmäisellä harjoitusvedollaan Planicassa yli haamurajan. Nieminen rikkoi ME-lukemat mäkihyppyhistorian ensimmäisellä yli 200-metrisellä – taululle ilmestyi lukema 203 metriä.

– Menin pienellä kokemuksella pelko perseessä, nykyään 47-vuotias Nieminen muistelee MTV Urheilulle.

Niemisen hypyn voi katsoa tästä linkistä

Olosuhteet eivät hellineet Planica-tulokasta. Mäki oli huonossa kunnossa, ja "tuuli niin pirusti". Nieminen sai muitakin varoitusmerkkejä.    

– Näin kolme hyppyä ennen omaa suoritustani, ja heistä kaikki vietiin ambulanssissa pois sieltä montusta.

Juttu jatkuu videon alla. 

0:23img

Planican lentomäessä nähtiin karmiva kaatuminen maaliskuussa 2021, Norjan tähtihyppääjä putosi holtittomasti alastulorinteeseen –"Tuo on pahin painajainen."

Pääkallopaikalla Nieminen käänsi katseensa valmentaja Pentti Kokkoseen.

– Kun menin puomille, ensimmäinen ajatus oli, ettei "Pena" anna minulle merkkiä, kun tuulee niin kovaa. Ajattelin, ettei tuolla voi vetää.

Merkki tuli.

– Siinä selitykset loppuivat, oli pakko mennä. Silloin kyllä pelotti. Se hyppy on jäänyt elävästi mieleen. Ehkä sen takia, kun siinä oli ylikierroksilla mieskin.

Vauhtimäen kaarteessa Niemisen polvet tärisivät pelosta.

– Sitten mäkimiehen selviytymismekanismi tuli jostain alitajunnasta. Ainoa ajatus oli, että mitä tahansa teetkin, tee kaikki vain täysiä.

LUE MYÖS: Mitä ihmettä? MM-hiihdoissa kajahtelee kuulutuksia suomeksi – MTV Urheilu tapasi Bojanin, jolle ex-mäkikotka Matti Hautamäki iski jauhot suuhun

– Ensimmäinen ajatus ilmassa oli, että ei ole mitään hätää, kaikki on hanskassa. Kun lento jatkui, seuraava ajatus oli, että on vielä aika hyvä veto, menee aika kauas. Sitten (hypyn) viimeinen ajatus oli, kun 200 metrin viimeinen havulinja oli jalkojen alla, että ei saatana, kohta sattuu, jos ei pääse alas. Muistan sen hypyn edelleen kuin eilisen päivän, Nieminen tunnelmoi.  

200 metrin haamuraja sykähdytti Niemistä.

– Se on asia, jota minulta ei voi viedä koskaan pois. Kaikki muu minulta voidaan viedä, mutta sitä ei, Nieminen toteaa makeasti nauraen.

ME-miehenä Nieminen ei paistatellut pitkään, sillä jo seuraavana päivänä listan kärjessä komeili Norjan Espen Bredesenin nimi (209 metriä).

Vuonna 1994 Planican lentomäen K-piste oli 185 metriä, kun se on sen jälkeen kasvanut kaivuutöiden avulla peräti 240 metriin. Mäkiennätys on nykyään 252 metriä.   

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Planican lentomäki.

Planican lentomäki kuvattuna MM-hiihtojen aikaan 21. helmikuuta 2023. Punainen viiva osoittaa Toni Niemisen ME-hypyn laskeutumiskohdan. Sen jälkeen mäkeä on suurennettu kymmenillä metreillä. 

"Goldi" oli viedä surullisenkuuluisan palkinto-Mersun

Yhden asian ME-hypyssään Nieminen on halunnut unohtaa. Haamurajan ylityksestä oli nimittäin lupailtu etukäteen palkinnoksi Mercedes-Benz-autoa, jonka arvo oli Suomessa arviolta vajaat 400 000 markkaa eli lähes 100 000 nykyeuroa.

Nieminen oli vitsaillut etukäteen maajoukkuetoverinsa Jani Soinisen kanssa, että kun toinen heistä voittaa palkintoauton, he ajavat sillä Keski-Euroopasta koti-Suomeen.

Kun kaksikko istui hississä matkalla kohti lentomäen huippua, itävaltalaistähti Andreas Goldberger iski lusikkansa Mersu-kisaan.    

– Kuulin kauhean kohahduksen yleisöstä sekä kuulutuksen 201 metristä. Soininen oli takanani hississä ja hän huusi minulle, että "Toni hei, ei kannata mennä enää, Mersu meni jo."

Juttu jatkuu kuvan alla. 

16.1.37494

Jani Soininen (vas.) ja Toni Nieminen tammikuussa 1994. 

Kaksikko meni kuitenkin torniin, ja Nieminen suoritti ihmetemppunsa.

– Kirosimme Soinisen kanssa, kun kävelimme kopille, että perkele, "Goldi" ehti ensin. Ylianttilan Kari onnitteli kuitenkin kopilla radion välityksellä ja kysyi, että ajammeko nyt Mersulla Suomeen, Nieminen kertaa yllätyskäännettä.

LUE MYÖS: Mäkihypyn 18-vuotias suomalaistoivo antoi kovan tulevaisuuden lupauksen

Goldberger oli kaatunut ennätyshyppynsä, mikä oli mennyt suomalaisilta ohi. Mersu oli Niemisen.

Pahaa-aavistamaton nuorukainen teki kuitenkin sen virheen, että toi auton Suomeen. Tästä koitui Niemisellä markoissa kuusinumeroinen summa veroja. 

– Olenkin vitsillä nauranut jälkikäteen, että sen kerran, kun meikäläinen onnistuu, niin sekin tulee väärään paikkaan. Eihän siitä tullut sitten kuin ongelmia, Nieminen harmittelee.

– Se oli tosi kurja puoli siinä asiassa. Sitä hyppyä maksoin konkreettisesti aika pitkään. Se tuntui kyllä tosi katkeralta siinä kohtaa.

Uransa vuonna 2004 päättänyt Nieminen pitää lentomäkeä "mahtavimpana paikkana hypätä". 

– Lentomäki on kaikessa hienoudessaan ja julmuudessaan huimaa touhua, hän toteaa ja jatkaa vielä Planican ennätysloikastaan. 

– Itsensä voittaminen, ja kun se päättyy tuollaiseen suoritukseen, niin olisihan se tunne hypyn jälkeen euforinen.

Planican MM-hiihdoissa ei hypätä lentomäestä, vaan naiset ja miehet kilpailevat HS100- ja HS138-mäissä. 

2:55img

Planican MM-hiihtojen kuuluttaja Bojan Makovec taitaa myös suomen kieltä – myös Toni Niemisen muistava kuuluttaja paljasti hauskan tarinan ex-mäkikotka Matti Hautamäestä. 

Tuoreimmat aiheesta

Mäkihyppy