Red Bullin F1-tiimin neuvonantaja Helmut Marko vihjaili Brasilian GP:n jälkeen, että Esteban Oconille olisi luvattu paikka Mercedekselle vuodeksi 2020. Marko oli suuttunut, kun kierroksen perässä ollut Ocon vesitti Red Bullin Max Verstappenin voiton kolaroituaan tämän kanssa. Mutta voiko itävaltalaisneuvonantajalla olla tietoa Oconin sopimuskuvioista, ja miten suuressa vaarassa Valtteri Bottas on joutua lähtemään Mercedekseltä ensi kauden jälkeen?
Pääkuvan videolla perataan Brasilian GP:n tapahtumat läpi.
LUE MYÖS: Toni Vilander puolustaa Max Verstappenin purkausta – "Ulkopuolisen vaikea käsittää"
Force Indialla vielä tämän kauden loppuun ajavaa Oconia on huhuttu Bottaksen korvaajaksi kaudelle 2020. Bottaksen tänä vuonna solmima Mercedes-jatkosopimus kattaa ensi kauden, ja sen jälkeisestä vuodesta on optio.
C Moren F1-asiantuntija Toni Vilander korostaa, että vielä tuskin on ratkottu Mercedeksen 2020-vuoden osalta mitään.
– Minulla ei ole faktaa 2020-vuoteen liittyen, mutta Helmut Marko on varmasti ollut tuohtunut siitä, että kisan voitto meni sivu suun. Siinä tulee sanottua aika paljon juttuja. Siinä on tunnetta paljon, ja toimittajat osaavat myös ahnaasti mennä kyselemään juttuja heti tuoreeltaan, kun kisa on ajettu, Vilander sanoo.
Mercedeksen suojatti Ocon on ensi kauden suhteen sellaisessa raossa, ettei hänelle vaikuta löytyvän F1-kisakuskin paikkaa. Näillä näkymin hän toimii ensi kaudella Mercedeksen testi- ja varakuljettajana.
– Oconia tarjottiin Toro Rossolle, mutta Mercedes ei ollut valmis vapauttamaan häntä. Helmut Marko tietää sitä kautta taustoja jollain lailla ja voihan hänellä olla tietoa sopimusasioihin liittyvistä jutuista. Voi olla, että on luvattu Mercedeksen organisaatiosta kisapaikka vuodeksi 2020 ja Ocon ajaisi välivuoden jälkeen tallissa, jossa on Mercedeksen moottori. Onko se sitten päätalli vai joku muu – aika suurpiirteisiä vetoja nämä ovat tässä kohtaa vielä. Tilanteet muuttuvat formuloissa niin monta kertaa kuudessakin kuukaudessa, Vilander niputtelee.
Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff sanoi viime kuussa tähän liittyen voivansa luvata Oconille "hyvän auton vuodeksi 2020, koska on niin monia tiimejä, jotka ovat hänestä kiinnostuneita".
Alapuolen videolla Bottas kommentoi Brasilian kisaansa. Juttu jatkuu videon jälkeen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Vilander näkee, että Bottaksen tilanne Mercedes-jatkonsa suhteen on nastolalaiskuskin omissa käsissä. Tulevalla kaudella Bottakselta kuitenkin vaaditaan Vilanderin mukaan parempaa, mitä tällä kaudella on kokonaisuudessaan nähty.
Bottas on MM-sarjassa neljäntenä, 146 pistettä maailmanmestari-talikaverinsa Hamiltonin perässä, kun kautta on yksi kisa jäljellä. Kolmessa viime kisassa Bottas on sijoittunut vaisusti viidenneksi.
– En lähtisi Valtterin kannalta jotain surulaulua vetämään, mutta näiden vitossijojen pitää ensi kaudella vaihtua korkeampiin sijoihin. Ei se ihan linjassa ole, jos tallikaveri voittaa ja Valtteri on viides.
Epätietoisuus Mercedes-jatkosta ei ole Vilanderin mukaan ensi kaudella Bottakselle "superhyvä juttu".
– Valtterilla alkaa taas omien kykyjen ja vauhdin todistelu heti ensi kauden alusta. Siinä on takaraivossa ajatus, mitä tulevaisuudessa tapahtuu.
– Kun ensi kausi on puolivälissä, katsotaan aika usein, mikä sellainen 10–11 kisan saldo on. Sitten tiedetään aika pitkälle, jatketaanko. Siihen asti Valtterilla on aikaa näyttää. Jos niistä tulee kuusi voittoa ja loput hån on palkintopallilla, luulen, että tulee kahden–kolmen vuoden paperi. Mutta jos on sijat 5–10 ja tallikaveri ajaa paljon vahvemmin, sitten on vaikeaa.
Jälkimmäisessä tilanteessa olisi hyvin mahdollista, että Mercedes katsoisi Bottaksen tilalle toista kuskia: Oconia tai jotakuta muuta.
– Jos Oconille tulee välivuosi kilpailemisesta, se on kisakuskille aina huono juttu. Tallit suosivat kuitenkin erityisesti nykyformuloissa aktiivikuskeja, kun ei ole mahdollisuutta testata hirveästi, Vilander muistuttaa.
– Mitä tulee normitilanteisiin Oconin ja Valtterin välillä, aina suositaan sitä, joka on ajanut koko kauden. Sivussa oleva kuski on kuitenkin aina epävarma.