Tutkimusyhtiö Millward Brownin mukaan maailman arvokkain autobrändi on jo kymmenettä kertaa Toyota.
Toyota puolustaa titteliään maailman arvokkaimpana automerkkinä, vaikka sen arvo onkin laskenut kolmella prosentilla viime vuoden vastaavaan lukuun verrattuna. Tutkimuksen johtaja Peter Walshe kertoi Automotive Newsin haastattelussa, että Toyota nähdään vuodesta toiseen luotettavana ja laadukkaana automerkkinä. Edes mittavat takaisinkutsut eivät ole heikentäneet asiakkaitten luottoa merkkiä kohtaan.
Toyota on vienyt arvokkaimman autobrändin tittelin Millward Brownin tutkimuksessa peräti kymmenen kertaa koko tutkimuksen kaksitoistavuotisen historian aikana.
Teslan tulevaisuus näyttää lupaavalta
Vaikka tutkimuksen kärkikolmikko ei ole kokenut vuoden aikana muutoksia, myös yllättäjiä löytyy. Viime vuonna kymmenennelle sijalle kivunnut Tesla teki puolestaan suuren parannuksen noustessaan listalla sijalle kahdeksan ohi jopa Land Roverin ja Porschen. Automerkin arvo on kasvanut vuoden aikana peräti 32 prosentilla.
– Teslan tarina on mielenkiintoinen, koska se ei tarjoa vain autoja, vaan myös lupauksen tulevaisuudesta. On havaittu, että se tarjoaa fantastisen autobrändikokemuksen myös muillekin kuin vain omistajille, Walshe toteaa.
Autobrändien markkina-arvot
Toyota 28,7 miljardia dollaria
BMW 24,6 miljardia
Mercedes-Benz 23,5 miljardia
Honda 13,1 miljardia
Ford 12,2 miljardia
Nissan 11,3 miljardia
Audi 9,4 miljardia
Tesla 5,9 miljardia
Land Rover 5,5 miljardia
Porsche 5,1 miljardia
Walshen kertoo nähneensä samankaltaista vetovoimaa tätä ennen vain Facebookin ja Applen kohdalla.
BMW pysyi listan sijalla toisena, vaikka sen brändin arvo pienenikin kahdeksalla prosentilla 24,6 miljardiin dollariin (21,9 miljardiin euroon). Lasku johtui pääasiassa investointikustannusten noususta että myynnin hidastumisesta Yhdysvalloissa. Mercedeksen arvo kasvoi neljällä prosentilla 23,5 miljardiin dollariin (20,9 miljardiin euroon) ja säilytti paikkansa sijalla kolme.
Brändit sijoittavat nyt uuteen teknologiaan
Kymmenen arvokkaimman automerkin kokonaisarvo on pudonnut hieman viime vuodesta. Walshen mukaan syynä tähän ovat autonvalmistajien miljardi-investoinnit, joilla he pyrkivät kehittämään ratkaisuja erilaisiin nykyajan haasteisiin.
– Top10 automerkkien kokonaisarvo on kuusi prosenttia vähemmän kuin silloin, kun aloitimme tutkimuksen 12 vuotta sitten, mutta tuotemerkit ovat investoineet 100–200 prosenttia enemmän teknologiaan, Walshe toteaa.
Miehen mukaan autoteollisuus on tällä hetkellä tienhaarassa, jossa he etsivät jatkuvasti uusia tapoja sopeutua nykymaailman vaatimuksiin. Tästä syystä esimerkiksi BMW ja Nissan työskentelevät Microsoftin, Ford puolestaan Amazonin kanssa.
***
1:00
Lähde: Autonews