Vaikka usein sanotaankin, että auto on huono sijoitus, ei se pidä paikkaansa kaikkien autojen kohdalla.
Englantilaisen Autorama-yhtiön teettämä tutkimus tarkasteli kohtuuhintaisten, noin 15 000 puntaa eli noin 17 500 euroa maksavien klassikkoautojen arvon kehitystä vuosina 2010–2020.
Tarkastelujakson eniten arvoaan lisännyt malli valituista oli Volvo P1800 S vuodelta 1961, arvonnousu 287 prosenttia, toisena Mazda RX-7 vuosimallia 1981 (+ 239 %) ja kolmantena Volkswagen Beetle vuodelta 1972 (+ 157 %).
Vertailussa pörssiosakkeisiin, kultaan, kiinteistöihin ja pankkitalletuksiin valittujen klassikkoautojen arvonnousu oli Britanniassa pörssiosakkeiden tasolla.
Lue myös: Tätä rallihistoriallisesti merkittävää Peugeotia et saa edes nähdä, ennen kuin olet näyttänyt myyjälle pankkitilisi saldon
Muskeliautojen arvo kääntynyt nousuun
Maailman suurin klassikkoautojen vakuutuksiin erikoistunut Hagerty julkaisee säännöllisesti markkina- ja trendiraportteja. Useiden 1960- ja 1970-luvun amerikkalaisten muskeliautojen kymmenen vuoden arvon nousu taittui laskuksi jo vuoden 2018 aikana. 2021 niiden arvo näyttäisi kääntyneen taas loivaan nousuun.
Samanlaista aaltoliikettä on nähtävissä monen automallin kohdalla. Hagerty julkaisee laajaan dataan perustuvaa volyymia ja markkinan arvoa seuraavaa inflaatiokorjattua markkinaindeksiä, jonka all-time high oli elokuussa 2015 (186,43).
Sen jälkeen indeksi on ollut loivassa laskussa. 12 viime kuukauden ajan indeksi on ollut kymmenen prosentin nousussa ja on nyt tasolla 147,94. Tämä kertoo klassikkomarkkinoiden aktivoitumisesta.
"Markkinakehitys ollut positiivinen"
Autoraman tutkimuksen tähtinousijan, vuoden 1961 Volvo P1800 mallin arvon nousu on hieman tasaantunut vuoden 2021 alusta – mutta myös USA:n markkinoilla huippuyksilön arvo on syksystä 2016 tähän hetkeen nousut 31 900 dollarista 75 300 dollariin (+ 136 %) – kymmenen vuoden jaksolla peräti 254 prosenttia.
Hagertyn laskentatyökalulla voi arvon kehitystä verrata myös kullan markkinahintaan sekä Dow Jones, SP500 ja Nasdaq-indekseihin. Myös tässä vertailussa P1800 Volvo osoittautuu hyväksi sijoitukseksi.
Vuosi 2020 ei Hagertyn tilastojen mukaan ollut klassikkoautojen myynnin volyymin osalta laskeva. Johtaja Kevin Fisher Hagertylta näkee markkinan kehityksen myös kuluvan vuoden osalta varsin positiivisena pandemian tuomista haasteista huolimatta.
Lue myös: Tällä Volvolla on ajettu lähes 5 miljoonaa kilometriä – omistaja paljastaa, miten hän sen teki
– Klassikkoautojen markkinakehitys on vuonna 2021 ollut positiivinen, sanoo Fisher.
Fisherin mukaan myös USA:n markkinoiden näkökulmasta pandemian aikana haluttavuudessa ovat korostuneet helposti saavutettavat mallit, joissa on runsaammin tarjontaa.
Ostajissa korostuvat erityisesti X-sukupolven edustajat ja milleniaalit, jotka ovat tulossa klassikkoautomarkkinoille. Listan kärjessä ovat vuosimallien 1990–1998 Mazda MX-5, Porsche Boxster ja MG:n vuosimallit 1970–1974.
1:03
Myös Volkswagen Beetle eli Kuplavolkkari on haluttu ja tämä näkyy sen arvon kehityksessä. Ikääntyneempi babyboomer-ikäluokka havittelee nyt muun muassa vanhoja 1940-luvun Ford-pick-upeja.
Hagerty on panostanut myös vahvasti klassikkoautoihin liittyviin lifestyle-tapahtumiin ja hankkinut niiden omistusoikeuksia viime vuosina. Hagertyn Drivers Club -palvelun jäsenmäärä oli jo pari vuotta sitten lähes 1,5 miljoonaa.