Urheilukauppa XXL laittoi kajakin kovaan alennukseen, mutta alle unohtunut vanha hintalappu herättää kysymyksiä

6:57img
KATSO MYÖS: Monien tuotteiden hinta nousee yllättäen juuri ennen marraskuun Black Friday -tarjoushulinaa. Näin tunnistat, mikä tuote on oikeasti alennuksessa.
Julkaistu 26.08.2022 13:56

Ville Järveläinen

Urheilukauppaketju XXL:n toimitusjohtajan mukaan vanhassa hintalapussa ollut hinta oli niin ikään alennushinta, vaikkei sitä sellaisena mainostettukaan. 

Lahden XXL-myymälässä keskiviikkona vieraillut Harri Koponen hämmästyi, kun 25 prosentin alennuksessa olleen kajakin tarjoushintalapun alta näkyi jotain sinne kuulumatonta. Uusi tarjouslappu oli nimittäin lätkäisty telineeseen vanhan hintalapun päälle, ja alta näkyi hinta, jolla tuote on aiemmin ollut myynnissä.

Pohjoismaiden suurin urheilukauppaketju XXL käyttää aletuotteita mainostaessaan "XXL-hinnaksi" kutsuttua verrokkihintaa, josta se myös laskee kampanjatuotteidensa alennusprosentit.

Tässä tapauksessa vanhassa lapussa ollut aiempi hinta oli kuitenkin täysin eri kuin tarjouksessa mainostettu verrokkihinta. Uusimmassa alennusplakaatissa kajakkia myytiin 374,25 euron hintaan, ja kyltissä kerrottiin tuotteen XXL-hinnaksi 499 euroa. Alle oli kuitenkin jätetty vanha lappu, jossa hinta oli 399 euroa, joten oliko 125 euron alennus sittenkin vain vajaat 25 euroa?

Lue myös: Ärsyttävätkö huonekalukauppojen "tarjoukset"? Maskulle esitetään miljoonan euron sakkoa

Kysyimme XXL Sports & Outdoor Oy:n toimitusjohtajalta Pasi Lämpsältä, mistä oikein on kyse. Hänen mukaansa aiempi hinta, 399 euroa, on ollut myös tarjoushinta.

– Kyseisen tuotteen XXL-hinta on ollut 499 euroa 26. kesäkuuta alkaen, minkä jälkeen tuote on ennen nyt käynnissä olevaa kampanjaa ollut kampanjahinnoiteltuna kahteen eri otteeseen, Lämpsä kertoo MTV Uutisille.

Lämpsän mukaan taustalle jääneessä materiaalissa on vanha kampanjahinta.

– Emme ole jättäneet vanhaa hintamateriaalia taustalle tarkoituksella, kyseessä lienee inhimillinen erehdys, hän jatkaa.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Lämpsän mukaan "XXL-hinta" on tuotteen sen hetkinen hinta, joka voi kampanjahintojen tavoin vaihdella sesongin aikana muun muassa kilpailijahinnoittelusta, kuluttajakysynnästä ja tuotesaatavuudesta riippuen.

– XXL noudattaa aina voimassa olevia hinnoittelulakeja ja -määräyksiä. Näin on toimittu myös tässä tapauksessa, Lämpsä sanoo.

Mikä sitten on ollut tuotteen XXL-hinta ennen 26. kesäkuuta? Miksei vanhaa 399 euron hintaa ole mainostettu vanhassa lapussa hyvänä tarjouksena, mikäli se sellainen on ollut?

– Tuotteen XXL-hinta on ollut myös ennen 26.6. 499 euroa. Tuotetta on kampanjoitu ennen ja jälkeen 26.6., mikä on täysin normaalia, Lämpsä kertoo.

– Meillä on käytössä erilaisia tavaratalomateriaaleja, ja tämä kyseinen materiaali on niin ulkoasultaan kuin muilta elementeiltään kaikista minimalistisin. Kuten todettua kyseessä lienee ylipäätään inhimillinen erehdys, hän sanoo.

Lue myös: Nousiko tuotteen hinta vain laskeakseen sopivasti alennusmyynteihin? – "Iso mahdollisuus sille, että joukossa on kauppoja, jotka tekevät alennuksia keinotekoisesti"

Markkinaoikeus puuttunut XXL:n mainontaan aiemmin – sadantonnin uhkasakko 2018

XXL:n mainonta oli muutamia vuosia sitten markkinaoikeuden käsittelyssä. Tuolloin kauppaketjun väitettiin verranneen markkinoinnissaan vuonna 2014 tuotteidensa myyntihintaa maahantuojan ilmoittamaan suositusvähittäishintaan, vaikka jälkimmäinen hinta ei ole vastannut yleisesti muiden vähittäismyyjien samasta tuotteesta perimää hintaa.

– XXL ei ole itse perinyt mainosliitteissä esitetyistä tuotteista kyseistä vertailuhintaa ennen mainoksen julkaisemista tai sen jälkeen. XXL on näin antanut kuluttajille harhaanjohtavaa tietoa hinnan edullisuudesta, kuluttaja-asiamies totesi liittyen vuonna 2014 julkaistun mainoslehden tarjoukseen.

XXL totesi vastauksessaan tuolloin, että urheiluvälinealalla on täysin tavanomaista, että elinkeinonharjoittaja vertaa tuotteensa myyntihintaa niin sanottuun suositusvähittäishintaan riippumatta siitä, vastaako suositusvähittäishinta muiden vähittäismyyjien samasta tuotteesta perimää hintaa.

– Suomessa kuluttajat ovat oppineet sen, että ohjevähittäishinnalla ja nyttemmin suositusvähittäishinnalla viitataan urheiluvälinealalla alan yleiseen vertailuhintaan ja että tällaisia hintoja ei aina noudateta todellisia myyntihintoja määrättäessä. Se, että XXL vertaa omia hintojaan suositusvähittäishintoihin, ei ole kuluttajan kannalta harhaanjohtavaa, XXL:n vastauksessa kerrottiin tuolloin.

Markkinaoikeus langetti XXL:lle kesäkuussa 2018 sadantuhannen euron uhkasakon, ja kielsi sitä laskemasta alennusprosentteja suositusvähittäishinnoista, jos kyseistä hintaa ei ole todellisuudessa peritty.

KKV: Lakiin tulossa muutos

Tieto Lahden XXL:ssä myynnissä olevan kajakin hintalappukeskustelusta kantautui sosiaalisen median kautta myös kilpailu- ja kuluttajaviraston korviin. Se toteaa Koposen twiitin alle jättämässään vastauksessa, ettei ota suoraan kantaa käsillä olevaan tapaukseen, mutta valotti tulevaa lakimuutosta.

– Voimassa olevan lain mukaan alennettu hinta pitää aina laskea hinnasta, jota on peritty aiemmin samassa kauppapaikassa ja samasta tuotteesta välittömästi ennen alennusmyyntiä, KKV twiittasi.

– Lakiin tulee vuodenvaihteessa muutos: markkinoitaessa tavaraa alennuksella on ilmoitettava myös alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu edeltäneiden 30 päivän aikana, viranomainen jatkoi.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Lue myös: Black Friday -tarjouksista tehdään kymmeniä valituksia vuosittain – tässä kolme tyypillisintä valitusaihetta

Lähde: Markkinaoikeus

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta